Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Lottie Knutson: "Kvotera in vildhjärnor och udda fåglar"

Publicerad: 10 Mars 2015, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Recensionssamhället och rädslan att göra fel är två stora hindren för marknadsavdelningen att utvecklas. Det säger Lottie Knutson i dagens öppningsföreläsning på Stora Annonsördagen.


I dag hålls årets Stora Annonsördagen på Grand Hotel på Blasieholmen i Stockholm. Arrangör är branschorganisationen Sveriges annonsörer. Årets tema är "marknadschefen 3.0".

Lottie Knutson, författare, styrelseproffs och före detta kommunikationsdirektör på Fritidsresor öppnar med berätta om en marknadsavdelnings största hinder för att komma vidare till nästa nivå. Hon menar att fegheten är ett stort hinder.

– De gamla sortens chefer var otäcka och brydde sig inte mycket om vad de anställda tyckte om dem, men hade ett otroligt kundfokus. I dag finns det alldeles för mycket snällism, man är rädd för resultatet i nästa medarbetarundersökning. Det kan bli farligt, säger hon.

Lottie Knutson menar att recensionssamhället och rädslan att göra fel är några av de största hindren för marknadsavdelningarna utveckling.

– Våga misslyckas, våga driva en egen linje, säger hon.

Hon säger också att kvotering kan vara en nyckel till att bryta mönster som står i vägen för utveckling, fast inte nödvändigtvis med fokus på kön och etnicitet.

– Kvotera in vildhjärnorna och nördarna – de udda fåglarna, säger hon.

Lottie Knutson är även dagens moderator.

LÄS OCKSÅ VIGGO CAVLINGS BLOGG:

"Några ord om Stora Annonsördagen"

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.