Lokal frisör vill knipa sponsoravtal från öljätte

Familjesalongen Barbers Club vill buda över ölmärket Chang i nästa sponsoravtal med Everton, som spelar i Premier League. Med hjälp av crowdfunding och svenska IOGT-NTO ska de skramla ihop 16 miljoner pund.

Ett stenkast från Premier Leauge-laget Evertons hemmaarena ligger den lilla frisörsalongen Barber Club Bottle.  Ägarna som båda heter Sean, är far och son, och hängivna Everton-supportrar.

Deras favoritlag är det sista i Premier League där spelarna har alkoholreklam på sina tröjor. Det vill Sean och Sean ändra på. Nu har de antagit utmaningen att ersätta ett av de äldsta sponsringssamarbetena i Premier League - den mellan Everton FC och Chang Beer - med sin frisörsalong ”Barbers Club”.

Med hjälp av det globla nätverket Big alkohol exposed, där IOGT-NTO ingår, har de startat crowdfundingkampanjen #outbidchang.

– Alkoholindustrin är stor och marknadsföringen massiv, och vi funderade på vad vi kunde göra. Förutom att vi har lagt in pengar så har vi också varit med i utformningen av kampanjen. Nu hjälper vi till med spridning i sociala medier, säger Maria Örjes som är förbundsordförande i IOGT-NTOs juniorförbund Junis, till Dagens Media.

– Det är engagemanget som är det viktiga, hellre många som sätter in en krona än få som sätter in mycket. Om vi föräldrar tänker till så vill vi inte att våra barns idoler ska ha alkoholreklam på sina lagtröjor. Vi tror verkligen att detta är en fråga i tiden.

För att vinna nästa sponsoravtal behöver far och son Sean skramla ihop drygt 16 miljoner pund, vilket motsvarar ungefär 191 miljoner kronor. Två månader har de på sig att knipa avtalet från den thailändska öljätten.

 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2016-05-25 09.59Uppdaterad 2016-05-25 12.04

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: