Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Lidls marknadschef: "Krävs det att man gör annorlunda saker"

Publicerad: 17 September 2014, 06:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Den 14 oktober går årets Mediedagen av stapeln i Stockholm. Caroline Forshell, som är en av årets talare, är peppad.


Ämnen i artikeln:

IngoLidl

Varje år samlar Dagens Medias event Mediedagen runt 200 personer som diskuterar aktuella frågor kring medieköp och marknadsföring.

I Stockholm går Mediedagen av stapeln den 14 oktober på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Nytt för i år att Mediedagen även arrangeras i Göteborg. Mediedagen i Göteborg kommer att hållas på Gothia Towers den 12 november.

Årets tema är "Mod och relevans" och en av talarna är Lidls kommunikationschef Caroline Forshell, som tillsammans med reklambyrån Ingo ligger bakom den hyllade kampanjen "Dill - the restaurant".

– Jag har jobbat så intensivt med det här konceptet att jag har det i bakhuvudet så jag har nog laddat upp mig inför min presentation här under en ganska lång tid, säger Caroline Forshell och skrattar.

Vad ska du prata om?

– Jag ska prata om vårt koncept "Dill - the restaurant" och att man måste våga att både ta i lite och att göra annorlunda saker. Marknadsföring och reklam måste ha mer kraft i dag, det tänker jag prata mycket om.

Temat är mod och relevans, hur passar ni in där?

– För att nå igenom bruset krävs det att man gör annorlunda saker. Det kräver mod både av mig som kommunikatör men det kräver också att Lidls företagsledning vågar göra något som sticker ut. Det var ju en väldigt annorlunda grej vi gjorde.

Var det svårt att övertala ledningen om att "Dill" var en bra idé?

– Haha, jag ska berätta om just det. Men jag presenterade idén på ett lite annorlunda sätt så det blev emottaget väldigt väl. Jag tror att det krävs att man även gör annorlunda presentationer av sina idéer.

Varför ska man komma och lyssna på dig?

– Jag kommer berätta om hur vi vågade på Lidl men också ganska mycket om sociala medier. Vi växte väldigt mycket på sociala medier under den här tiden och det blev lite startskottet för oss. Vi har fått en fantastisk utväxling och fortsätter växa.

Är marknadschefer för fega i dag?

– Det är svårt att säga men nej, jag tror faktiskt att man vågar mer i dag och det gäller både kreatörer, kommunikatörer och marknadsförare. Däremot kan företagsledningarna vara lite fegare ibland, även om det inte var så när det gäller Lidl. Men det är nog där problemet ligger, att övertala företagsledningen.

Här kan du anmäla dig till Mediedagen 2014.

LÄS OCKSÅ:


Ämnen i artikeln:

IngoLidl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev