Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Leslie Marsden teamar ihop sig med TV4-profilen Matte Karlsson

Publicerad: 15 Januari 2015, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Leslie Marsden lämnade vd-jobbet på Citypaketet för att bli chef på Facility Labs. Nu har Facility Labs gått i stöpet – och Marsden har istället teamat ihop sig med TV4-profilen Matte Karlsson.


Leslie Marsden hade varit vd på Citypaketet – DN:s, GP:s och Sydsvenskans annonssamarbete – i drygt två år när han i maj förra året valde att lämna bolaget.

Istället skulle han vara med och bygga det nya bolaget Facility Labs i egenskap av affärsområdeschef för mediedelen.

Facility Labs har utvecklat en teknik som gör det möjligt att identifiera registreringsnumren på bilar, exempelvis när de kör in i ett köpcentrums parkering.

Systemet ger omedelbart svar på vilken kommun bilen kommer ifrån, och vad kommunen har för snittinkomst.

Informationen kan bland annat användas till att anpassa reklambudskap i köpcentrumet till den för stunden dominerande målgruppen.

– Det här bolaget har en unik teknik. Det var ett jättespännande företag som kan identifiera vem som passerar vid en trafikplats, och därefter rikta annonsen utifrån vilken bil det är som passerar, säger Leslie Marsden till Dagens Media.

Men Marsdens tid hos Facility Labs blev kortvarig. Bolaget befinner sig just nu i rekonstruktion efter att ägarna, ett antal riskkapitalister, har beslutat att inte skjuta till mer pengar.

– Projektet har gått i stöpen. När jag skrev på fanns det pengar, när vintern kom fanns det inga pengar. Idén är i grund och botten jättebra, men det har kostat alldeles för mycket pengar de senaste åren.

Tanken var att bolaget skulle sluta avtal med ett antal köpcentrum.

– Men de avtalen kom inte, och då valde man att göra på det här sättet, säger Leslie Marsden.

Marsden berättar att han nu är ”frifräsare”. Bland annat utför han ett jobb på uppdrag av vännen Matte Karlsson, känd som ”Snickar-Matte” i TV4:s ”Bygglov” samt som racingförare för Porsche.

– Matte har startat ECM AB, som ska syssla med mässor, events och roadshows. Jag ska bland annat hjälpa honom med en affärsplan, marknadsplan och aktivitetsplan, säger Leslie Marsden.

En av Matte Karlssons kunder är XL Bygg, vars varuhus han årligen besöker i en stor roadshow. Nu vill tv-profilen hitta fler samarbetspartners.

– Tajmingen var rätt, säger Leslie Marsden, och fortsätter:

– Han ska starta något, jag är ledig och fri, och han behöver min kompetens. Sen får vi se om det blir mer konsultjobb för min del, eller om jag hoppar på något mer fast arbete.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.