Lendo utvecklar sin ”perfect match” i tv

2014-05-13 23:00  

Två av tre tycker Lendo är en trovärdig sponsor av Lyxfällan i TV3. Nu ska ökad kanalintegrering av programsponsorskapet stärka bolagets ledande position. "Programmets koncept och våra tjänster har starka kopplingar till varandra", säger Mikael Bogg, marknadschef på Lendo.

Hösten 2013, inför 15:e säsongen av ”Lyxfällan”, gick Lendo in som sponsor av TV3:s långkörare.

Det Shibstedägda låneförmedlingsföretaget sökte associationen med livsstilsprogrammet som i 146 avsnitt hjälpt svenskar på randen till konkurs att få ordning på sin ekonomi.

– Att lägga om smålån till ett samlat banklån är en metod som används flitigt i ”Lyxfällan” och något Lendo rekommenderar som ett första steg mot en bättre privatekonomi. Det gör sponsorskapet naturligt, säger Mikael Bogg, marknadschef på Lendo.

”Lyxfällan” har uppmärksammat ett aktuellt samhällsproblem i ökad privat skuldsättning. Programmet utsågs till ”Årets livsstilsprogram” två år i rad, 2007 och 2008, på Kristallengalan.

Under Lendos premiärsäsong var uppföljningsprogrammet av ”Lyxfällan” TV3:s mest sedda med 754 000 tittare. Flera avsnitt låg över halvmiljonen där kvinnor och åldersgrupperna 40–59 år och 60+ var överrepresenterade målgrupper.

TV3 beställer programmet av produktionsbolaget Meter, något som gör att Lendo saknar påverkan kring programinnehållet.

– Sponsoravtalet är skrivet med TV3 och inte med produktionsbolaget. Det ger oss inte möjlighet att påverka manus. Vi kan inte heller använda oss av programledarna som är knutna till produktionen.

Programsponsorskapet omfattar billboards och exponering på programmets webbsida. Nästa utveckling av aktiveringen blir ökad kanalintegrering.

– Vi har integrerat ”Lyxfällan” i vår displayannonsering online till viss del, men vi ska utveckla sponsorskapet genom att uppmärksamma det i flera kanaler.

Syftet med sponsorskapet av ”Lyxfällan” är att stärka Lendos position som ledande låneförmedlare och lyfta fram fördelarna med att samla lånen på ett ställe.

Mätning och uppföljning har utförts av ett externt analysföretag genom kvantitativa intervjuer med män och kvinnor i Sverige i åldrarna 18–70 år. Undersökningen omfattar 1 000 respondenter.

– Två av tre tycker att Lendo är en passande sponsor till ”Lyx­fällan” och förstår kopplingen. Den tredjedel som inte riktigt förstår kopplingen känner inte heller till vad vi tillför lånemarknaden.

Lendo vill inte avslöja hur mycket pengar som investeras i ”Lyxfällan” eller hur mycket medie­budgeten uppgår till.

Enligt Sifo reklammätningar köpte Lendo medieutrymme för 220 miljoner kronor brutto under 2013, en ökning med 7 procent jämfört med 2012. Investeringarna i tv ökade med 57 procent, till 133 miljoner.

Lendo är den överlägset största annonsören i sin kategori. På andra plats hamnar Resurs Finans, som köpte medier för 89 miljoner kronor brutto i fjol.

Lendos kommunikation sköts inhouse, men tv-investeringarna hanteras av mediebyrån Bizkit.

– Det finns en uppsjö av bolag som arbetar med förmedling i en eller annan form baserat på den lösning Lendo tillsammans med UC skapade 2007. Vi ser främst banker och låneinstitut som konkurrenter när det kommer till medieutrymme och uppmärksamhet, säger Mikael Bogg.

Johan Thorén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt