Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Kräver tuffare tag mot Ryssland

SOK:s huvudsponsorer går samman för att sätta press på den olympiska rörelsen. I dag träffar de SOK.


Publicerad 2014-01-28 07:24
Uppdaterad 2015-12-06 12:50

Ämnen i artikeln:

OS

Dela artikeln:

SOK:s huvudsponsorer Nordea, ATG och Vattenfall har kallat SOK till ett möte för att diskutera kränkningarna av mänskliga rättigheter i OS-värdlandet Ryssland.

– Vi vill se om vi, tillsammans med SOK, har någon möjlighet att på sikt påverka hur OS-värden väljs, men även vilke gemensam hållning vi sponsorer ska ha kring de här frågorna, säger Tomas Björklund, sponsringschef på Nordea, till Dagens Media.

SOK:s ordförande Stefan Lindeberg kommer vara med på mötet.

– Självklart ska jag vara med och diskutera med sponsorerna i vilken mån de upplever att de påverkas av vad som händer i Sotji, säger Stefan Lindeberg till Dagens Media.

Han välkomnar sponsorernas initiativ.

– Vi är medvetna om problemen och tycker att det är bra att sponsorerna resonerar med oss hur de ska förhålla sig.

Vad kan sponsorerna göra för att sätt press på IOK?

– I första hand få kartan över hur det ser ut när besluten tas. Det ska vi orientera oss om på mötet. Vi har en bild av hur det fungerar, och vad som är möjligt och inte möjligt att göra.

Utifrån SOK:s bild, vad kan sponsorerna göra?

– En självklar sak är att söka OS själva och sätta ett exempel på hur det bör gå till. Det är det vi har försökt att göra.

Valet av värdland har kritiserats tidigare. Har SOK märkt någon skillnad i sponsorernas vilja att bidra med sina pengar?

– Vi har fördubblat våra sponsringsintäkter de senaste åren. Förklaringen är att vi i högre grad än tidigare har lyft fram de värderingarna som den svenska olympiska rörelsen står för, och det blir allt viktigare för sponsorerna, säger Stefan Lindeberg.

I senaste numret av Dagens Media, nummer 1 2014, berättar SOK:s huvudsponsorer mer om sina krav på den olympiska rörelsen, om rapporten som kritiken bottnar i, och varför de vill träffa SOK.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.