Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Katarina Markovic: ”Vi har skapat en kommunikationsfestival”

Publicerad: 21 Maj 2016, 08:00
Uppdaterad: 22 Maj 2016, 12:39

LÖRDAGSINTERVJU. Katarina Markovic är en av de som skapat Berghs slututställning: "Vi ville skapa lekfullhet", säger hon.


Ämnen i artikeln:

Berghs

Den första dagen av Berghs slutevent Act/React lockade mycket folk. Man hade instruerats att gå bort från en klassisk utställning med montrar och göra det hela till ett event. Temat bygger på att få reaktioner.

Katarina Markovic arbetar på Berghs studentbyrå med pr och press som har haft ansvar för att ta fram sluteventets koncept.

– Oftast är det så att de reaktioner vi får på våra case stannar på skolan, men nu på det här eventet så samlar vi in dem. Besökarna tyckte att det grafiska uttrycket var jättesnyggt, säger hon till Dagens Media.

De case man presenterat har skapat intresse och nyfikenhet hos besökarna.

– Ett exempel som fått mycket reaktioner är i ett rum som heter ”Pitch Black”. Det är ett helt mörklagt rum, när man kommer in ser man inget. En student drar sitt case som heter ”Andas nu”. Det börjar väldigt vackert, alla får andas in och ands ut. Det hela slutar med att man får veta att caset handlar om hur fabriker ”andas ut" avgaser och är ett case som är gjort i samarbete med WWF, säger Katarina Markovic.

Hur föddes idén till Act/React-temat?

– Vi ville göra något gemensamt inom kommunikation och det är att agera och reagera eftersom kommunikation är ett ständigt växelspel, man agera, reagerar och agerar på reaktionen.

Vad har ni sett fram emot mest med det här eventet?

– Det är att få bjuda på en riktigt rolig fest, där vi ser fram emot att visa upp våra case. Att få se hur folk reagerar är bevis på vad vi gjort och hur det tas emot på riktigt är såklart roligt.

Berätta lite om hur processen att ta fram det här konceptet har sett ut?

– Först träffade vi byrån Grandins Flying Circus och fick god handledning. Vi fick också bra handledning av Charlotta Rydholm, som grundat .tobegin. Hon har stöttat oss genom hela processen.

– Vi studenter har funderat mycket på vad vi ville ha på Act/React temat och vad vi ville visa upp. Vi ville skapa lekfullhet och att människor skulle kunna vara med och experimentera. Människor som går på festival vill ha en upplevelse. Vi har hämtat mycket inspiration från ” The maker movement”, råa material och något man bygger tillsammans.

Vad har det betytt för dig personligen?

– Jag har pluggat mycket innan, och det är en av anledningarna till att jag sökte mig till Berghs, att jag faktiskt kunde tillämpa mina kunskaper praktiskt. Jag har fått möjligheten att praktiskt lära mig av det jag innan lärt mig teoretiskt och det har betytt mycket för min personliga utveckling samt min utveckling som kommunikatör.

Vad ska du göra efter din examen?

– Jag kommer jobba på en byrå son heter House of radon. Jag fick jobb där efter praktiken. Jag kommer jobba som junior pr konsult och sociala medier-specialist.

Vad har du för målsättning framåt?

– Jag har ett långsiktigt mål att arbeta som cd och det är mycket för att jag tycker det är det som gör idéer starka. Det kommer ur interdisciplinära samarbeten.

Har du någon drömarbetsplats?

– Det har jag faktiskt inte, jag får se vart framtiden tar mig.

– Men jag trivs superbra på Radon och har sett fram emot att få jobba med dom. Jag tycker att dom är grymma på att tillvara på talang och att förmedla budskap.

Har du någon drömuppdragsgivare?

– Samma där. Alla byråer är intressanta på sitt vis så jag ser snarare fram emot att jobba på olika ställen och lära mig av deras metoder och talang.

Hur kommer din helg att se ut?

– Jag ska hänga på eventet och ikväll (fredag) går vi alla tillsammans till Trädgården och på söndag så städar vi och river och fixar skolan för en ny skolvecka.

 

Här är Katarinas spellista till helgen:

 

Ebba Elfstrand

Ämnen i artikeln:

Berghs

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.