Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Kampen om eventen hårdnar

Arenakriget i Stockholm har redan brutit ut – mer än ett halvår innan nya Friends Arena invigs. Flera kritiker varnar nu för att de nya jättearenorna kommer att ta död på varandra.

Dante Thomsen


Publicerad: 11 April 2012, 14:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:26

Ämnen i artikeln:

Stockholm Globe ArenasSwedbankFriends Arena

När två jättearenor slår upp portarna i Stockholm förändras konkurrenssituationen för eventindustrin i grunden.

Nationalarenan i Solna, som nyligen bytt namn till Friends Arena, lyfter fram innovativa tekniklösningar och sponsorskap som sitt främsta vapen för lönsamhet.

– Hela vår affärsidé bygger på partnerskap, som är integrerade i allt vi gör, säger Malin Sparf Rydberg, marknads- och kommunikationschef på Friends Arena.

Arenan har hittills inlett partnerskap, eller ligger i slutförhandlingar, med ett 20-tal sponsorer, bland annat Swedbank, Carlsberg och teknikleverantören Cygate.

– Det här är något som verkligen skiljer oss från andra aktörer, det finns ingen annan som jobbar på det här sättet, säger Malin Sparf Rydberg, och fortsätter:

– Tekniken kommer att stå i fokus, vi har till exempel 640 skärmar i arenan, som vi styra ut individuella budskap på. 

Globe Arenas, som om ett drygt år inviger nya Stockholmsarenan, slåss istället med erfarenhet.

– Vi har ju hållit på med det här i tjugo år, så något har vi förhoppningsvis lärt oss, säger Ninna Engberg, vd för Globe Arenas.

Redan nu har tre stora evenemang meddelat att de kommer att rata Globen för nya Friends Arena: Stockholm horse show, Melodifestivalen och Ladies Night.

– Ja, just nu har vi problem, vi jagar ju varandras evenemang. Vi har jobbat hårt, och förberett oss för det här – och nu har det kommit ikapp. Nu är slaget om evenemangen här, säger Ninna Engberg.

Flera bedömare har varnat för att arrangörer och rättighetsinnehavare kommer inleda en prispress, och att det inte kommer att finnas tillräckligt med evenemang för att hålla båda arenorna fullbokade.

– Det är klart att de kan komma att pressa priserna, och det kan ju innebära en fördel för rättighetsinnehavare, säger Niklas Birgitz, nytillträdd vd för Sponsrings- och eventföreningen.

Ninna Engberg:

– När arrangörerna pratar om prispress så blir jag orolig, det är ju inte bra för någon. Vi måste ju vara lönsamma.

Hur ska ni hantera det?

– Helt klart är att vi blir tvungna att jobba mer aggressivt. Vi måste vara på tå, göra allt vi kan för att hålla kvar våra evenemang. Men, också blicka ut internationellt och se vilka nya evenemang vi kan locka till oss, som till exempel UFC, Ultimate fighting championship. Det är ju helt nytt och det sålde slut direkt.

– Men, vi får väl ha lite is i magen och släppa vissa evenemang om de försöker pressa priset för mycket.

Ni har redan tappat både Melodifestivalen och Stockholm horse show?

– Det är förstås en konsekvens av den nya konkurrensen. Men i fallet med melodifestivalen så beror det på att vår arena är försenad, och i fallet med hästarna så ligger vi i tvist. Det förändrar ju sitt koncept och flyttar. Men Stockholm horse show är ju ett koncept som vi äger, och har utvecklat ihop, så det är inte optimalt skött av dem.

Samtidigt växer eventbranschen snabbt, förra året med hela 25 procent, enligt IRM, från 2,7 miljarder kronor till 3,3 miljarder kronor. Enligt IRM:s prognos kommer eventindustrin under 2012 att växa ytterligare 5 procent.

– Något som kanske inte syns så mycket utåt, men som växer snabbt, är ju företagsinterna event, kickoffer, bolagsstämmor och liknande, de ökar till både mängde och omfång, säger Niklas Birgitz. 

– På lite sikt tror jag också att de båda arenorna kommer att specialisera sig, alltså dela upp olika evenemang mellan sig.

Arenorna

Friends Arena

Platser: 50 000

Ägare: Solna Stad och Jernhusen

Byggkostnad: 3 miljarder kronor

Sponsorer: Swedbank, Carlsberg, Cygate

Stockholmsarenan

Platser: 30 000

Ägare: Stockholm stad genom Stockholm Globe Arena Fastigheter, driftas av AEG, ett av världens största företag inom underhållning och sport, via bolaget Stockholm Globe Arenas.

Byggkostnad: 3 miljarder kronor

Sponsorer: Inte klart

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.