Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Järvaveckan satsar på besöksrekord

Publicerad: 8 Juni 2018, 06:00
Uppdaterad: 8 Juni 2018, 06:08

järvaveckan vill tredubbla antalet besökare i år, med kampanjen "Din röst räknas".

Med kampanjen "Din röst räknas", som översatts till fyra språk, hoppas Järvaveckan på att tredubbla antalet besökare i år.


Ämnen i artikeln:

JärvaveckanClear Channel

Arrangören "The global village" ser årets årets omgång av Järvaveckan som den viktigaste hittills. Med kampanjen "Din röst räknas", som har översatts till fyra olika språk, hoppas man på att nå 1,5 miljoner människor.

Det vankas snart val, och 42 procent av de boende i Rinkeby-Tensta är under 25 år gamla. Många av dem röstar i år för första gången. År 2014 var valdeltagandet i vissa valdistrikt runt Järvafältet strax över 50 procent.

The Global Village hoppas på att öka den siffran genom aktiviteterna under Järvaveckan. Årets målsättning är att besöksantalet ska tredubblas och The Global Village har därför tillsammans med Prime genomfört en kampanj i syfte att öka kännedomen om eventet.

Ahmed Abdirahman är ordförande i föreningen The Global Village:

– Varenda stockholmare ska känna till oss, även de som talar andra språk än svenska. Vi har översatt information om veckan till fyra språk och skickat till över 40 000 hushåll i Järvaområdet, vi har 500 annonstavlor runt om i staden och i år kommer vi dessutom ha liveöversättning av alla partiledartal, på arabiska, somaliska och engelska, säger han i en kommentar.

Från och med den 6:e juni kommer Järvaveckans kampanj "Din röst räknas" att synas i samarbetspartnern Clear Channels digitala nätverk på flera av Stockholms platser och inom kollektivtrafiken. På de digitala skärmarna kommer det att visas dagsanpassad information, på flera olika språk, om vad som pågår på Spånga IP, där Järvaveckan arrangeras. Utöver detta görs stora satsningar på att kommunicera i lokala medier, sociala medier, i köpcentrum och på torg i Järvaområdet.

– Järvaveckan är ett viktigt initiativ och deras kampanj är ett bra exempel på hur utomhusreklam i egenskap av räckviddsprodukt väl kompletterar deras övriga kommunikationsinsatser. Vi är glada över att bidra till att ännu fler av Stockholms invånare tar sig till Spånga IP, säger David Klagsbrun som är PR- och kommunikationsansvarig på Clear Channel, i pressmeddelandet.

Järvaveckan syftar till att minska avståndet mellan de folkvalda politikerna och medborgarna. Genom att bjuda in partiledarna från samtliga riksdagspartier och samhällsaktörer från många olika branscher, vill Järvaveckan bidra till att öka förutsättningar för boende att engagera sig i politiken, delta i samhället och sätta sina prioriterade frågor på den politiska agendan. I år medverkar omkring 200 aktörer.

Feministiskt Initiativ inleder Järvaveckan den 9:e juni, och veckan avslutas den 17:e juni med Socialdemokraterna.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

JärvaveckanClear Channel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.