Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Innovation med kvinnokroppen i fokus på agendan under Guldnyckeln

Publicerad: 22 Mars 2018, 11:10
Uppdaterad: 23 Mars 2018, 08:02

Bild 1/2  "Vi har länge undrat hur vi kan lyckas placera en man på månen, men ännu inte tagit fram ett botemedel mot menssmärtor", inleder Sofia Hellsten på scen under Guldnyckelns inspirationsdag.

GULDNYCKELN 2018. Sofia Hellsten på Great Works och Elin Westerberg på Gimi pratar om produktutveckling med fokus på kvinnokroppen. "Nästan 100 procent av kapitalet inom techindustrin går till män idag", säger Elin Westerberg.


Ämnen i artikeln:

Great Works

Historiskt sett har produkter utvecklats för män av män, eller i bästa fall av män för kvinnor. Sofia Hellsten, som jobbar med strategi och affärsutveckling på Making Waves/Great Works och Elin Westerberg som jobbar som Head of Education på Gimi, lyfter detta faktum på scen under Guldnyckelns inspirationsdag.

Båda två brinner för affärsidéer som gör världen lite bättre och mer hållbar, med fokus på produktutveckling av kvinnor för kvinnor. När de kliver upp på scen under Guldnyckeln är det för att prata på temat "Hacking the female body".

– Vi har länge undrat hur vi kan lyckas placera en man på månen, men ännu inte tagit fram ett botemedel mot menssmärtor, inleder Sofia Hellsten.

Kvinnor utgör idag ungefär 40 procent av den globala arbetskraften och kontrollerar 30 triljoner dollar i konsumentköpkraft, berättar de från scen.

– Trots detta är kvinnor undervärderade på marknaden, och få företag lyckas tillfredsställa de verkliga behov som kvinnor har, fortsätter Sofia Hellsten.

Därefter presenterar Sofia Hellsten och Elin Westerberg några produkter som utvecklats under de senaste åren, produkter som de respektive företagen har trott passar just kvinnor bra. Där ingår den rosa ölen och bilen med eylinerformade lyktor.

– Den här strategin har kommit att kallas "shrink it and pink it", det vill säga: gör produkten lite mindre och rosa så är den anpassad efter en kvinnlig målgrupp, säger Elin Westerberg.

Ett exempel på hur produkter historiskt saknat anpassning till kvinnokroppen är de traditionella bilmodellerna.

– Kvinnliga förare löper 47 procents högre risk att skadas i en bil, på grund av att bilar traditionellt har testkrockats med manliga dockor, fortsätter hon.

Ett annat exempel är hur Apples hälsoapp som lanserades 2014, kunde hålla koll på sådant som sömn och alkoholintag:

– Men de glömde att inkludera en liten detalj; mensturationscyklen, säger Sofia Hellsten.

Även på markanden för mensskydd, som vänder sig helt och hållet till en kvinnlig målgrupp, har det tagit lång tid att utveckla bättre produkter. De senaste 150 åren har endast genererat tampongen, bindan och menskoppen.

– Man kan alltså dra slutsatsen att även på den här högst kvinnliga marknaden, har kvinnorkroppen historiskt sett blivit undervärderad, säger Elin Westerberg.

Samtidigt menar de att det inte går att prata om innovation för kvinnokroppen utan att prata om maktstrukturer. De tre globala företagen som är mest framstående när det kommer till kvinnlig hygien: Essity, Procter & Gamble och Kimberly-Clark, har merparten män i beslutsfattande ställning.

– Det skapar en industri där män gör ganska okvalificerade gissningar. Och eftersom det är svårt att lära gamla hundrar sitta, så kanske kvinnor måste lägga sitt hopp i människor som tänker nytt, säger Sofia Hellsten.

Elin Westerberg:

– En ny studie visar att investerare pratar om kvinnor och män på olika sätt. En ung kvinna skulle beskrivas som "ung och oerfaren" medan en ung man skulle beskrivas som "ung och lovande".

Det gör det svårare för kvinnor att resa kapital. Enligt undersökningen, som genomfördes av Nordic Tech List, visar desstuom att kvinnor oftare blir avvisad av investerare än män. Mindre än en procent av investerat kapital går till kvinnliga entreprenörer.

–  Nästan 100 procent av kapitalet inom techindustrin går till män idag. Men presterar manliga entreprenörer bättre än kvinnliga? Det finns undersökningar som visar att kvinnligt ledda startups presterar 63 procent bättre än endast manligt ledda startups, säger Elin Westerberg.

Och vem skulle vara bättre att fatta beslut om innovationer som rör kvinnokroppen än just de som har en kvinnorkropp? Men faktum är att det börjar bli bättre. Sofia Hellsten lyfter hur det idag faktiskt syns riktigt blod i reklam för mensskydd istället för den vanliga blå vätskan, och hur man idag kan se bröstpumpning i stora tv-serier som Girls.

Inom den här utvecklingen där den kvinnliga kroppen blir allt mindre tabubelagd, har det börjat växa fram en industri kallad Femtech.

– Exempel på bolag inom Femtech är Elvie, som har en produkt för knipövningar som syftar till att stärka sin bäckenbotten och motverka inkontinensproblem. Det är faktiskt vanligare än hösnuva idag, så det är ett ganska viktigt problem, säger Elin Westerberg och fortsätter:

– Ett annat exempel är Thinx, som har en produkt där trosan och bindan och gift sig och fått ett kärleksbarn i form av trosor som suger upp mensblodet och som du kan slänga i tvättmaskinen när du är klar. Thinx går som på räls och vinner pris efter pris.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Great Works

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.