tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Ingen festivaldöd hos Way out West

Publicerad: 13 augusti 2010, 13:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

I dag, fredag, gick startskottet för Lugers hajpade festival Way out West. "Melodifestivalen exkluderat så tror jag att vi är det starkaste kulturella evenemanget", säger Niklas Lundell, sponsringsansvarig för festivalen.


MS

Martin Schori


Festivalen är en av de sista för sommaren - en sommar som präglats av att flera stora etablerade musikfestivaler plågats av ekonomiska problem.

Det är dock inget som Way out West märkt av, säger Niklas Lundell, sponsringsansvarig för festivalen.

– Sponsorförsäljningen har gått lite bättre än förra året. Melodifestivalen exkluderat så tror jag att vi är det starkaste kulturella evenemanget, säger han.

Exakt hur mycket festivalen drar in på sponsorer vill han inte säga.

– Men ni skrev att Prides sponsorer omsatte 5 miljoner kronor. Det brädar vi, säger Niklas Lundell.

Telia är – precis som förra året – Way out Wests presentatör. Även huvudsponsorerna är samma som 2009, i Metro, SJ och Sony Ericsson.

Luger som bolag har dock känt av den ”festivaldöden”.

– Vi levererar ju artister till många andra festivaler så det är klart att vi märker det. Men samtidigt går ju vissa festivaler, som Peace & Love och Emmaboda, fortsatt mycket bra, säger Niklas Lundell.

Lugers långkörare ”Where the Action is” fick dock stryka på foten i år. Men det beror inte på festivaldöden, menar Niklas Lundell.

– Vi fick en smäll förra året då festivalen regnade bort totalt. Vi fick också redan i oktober veta att vi skulle arrangera Sonisphere, med en publik på 50 000, och vi mäktade helt enkelt inte med allt, säger han.

Trots att Way out West blivit ett etablerat festivalvarumärke har man lagt lika mycket pengar på att marknadsföra festivalen i år som tidigare.

– Det är viktigt att ytterligare förfina och förädla varumärket och se till att nya grupper hittar till oss, säger Niklas Lundell.

I år har runt 700 journalister ackrediterat sig, ett hundratal fler än förra året.

– Framför allt är det fler från internationellt press som kommer, säger Niklas Lundell.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev