Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Ikea och H&M tappar – Apple storökar

Publicerad: 27 Maj 2015, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Här är världens 100 mest värdefulla varumärken.


Ämnen i artikeln:

IkeaH M

För tionde året i rad släpper WPP-bolaget Millward Brown sin varumärkesrapport som kartlägger världens 100 mest värdefulla varumärken.

Ett tronskifte har skett, då Apple går om Google och toppar listan med ett uppskattat varumärkesvärde på 247 miljarder dollar, motsvarande 2089 miljarder svenska kronor. Det är hela 67 procent högre än i fjol. Ökningen förklaras till största del med Apples framgångar med Iphone 6.

För de svenska bolagen går det sämre i Millward Browns rankning. H&M och Ikea, de två svenska bolag som finns med på listan över världens 100 mest värdefulla varumärken, backar. Ikea och H&M tappar placeringar och varumärkesvärde.

Efter att ha legat på plats 50 i fjol hamnar Ikea nu på 64:e plats. Varumärkesvärdet uppskattas till 17 miljarder dollar, motsvarande 144 miljarder kronor, vilket innebär en minskning med 12 procent.

H&M backar från plats 63 i fjol till 75 i år. H&M:s varumärke uppskattas nu vara värt 13,8 miljarder dollar, motsvarande 117 miljarder kronor. Det är en minskning med 11 procent jämfört med föregående år.

Björn Söderin, Sverigechef för Millward Brown, förklarar Ikeas minskade varumärkesvärde med en mindre stark utveckling i utvecklingsländer.

– Deras starka utveckling som varit under en period har nu jämnat ut sig. Sedan ser man att Ikea är på väg att växa i Kina, men där har man inte riktigt fått utväxling fullt ut än, säger han och tillägger:

– Ikea verkar i en bransch som har haft det tufft då många nya konkurrenter har kommit in på onlinesidan.

Även modejätten H&M:s minskade varumärkesvärde förklaras av fler och duktigare konkurrenter.

– H&M är fortfarande starka, men inte lika starka som de har varit på grund av högre konkurrens. De har heller inte samma differentieringsfaktor som får några år sedan, säger Björn Söderin.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/5jPxu/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IkeaH M

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.