Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Idrotten fick 4 miljarder

Kultursponsringen ökar mest - men överlägset flest sponsringskronor går till idrotten.

Martin Schori


Publicerad: 18 Maj 2010, 08:14
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:50

Ämnen i artikeln:

Sponsring

Sponsring som mediekanal omsatte 5,1 miljarder kronor förra året  - mer än både tv och internet. Mest pengar gick till idrotten, visar en sammanställning från IRM.

Totalt fick sporten 4 miljarder kronor, alltså runt tre fjärdedelar av den totala sponsringskakan.

Näst största kategorin är den social/humanitära sponsringen, som stod för drygt 13 procent.

I den tredje och minsta kategorin, kultursponsring,  investerades 12 procetn, men det var också den delen som växte allra snabbast – med 4 procent. Förra året investerades runt 620 miljoner kronor i kultursponsring.

Ämnen i artikeln:

Sponsring

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.