Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Ica: ”En katastrofstart”

Publicerad: 25 Maj 2011, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Derbyt mellan Malmö FF och Helsingborg skakades av skandalscener. En mardrömsstart för nya storsponsorn Ica – vars logga hade premiär på Malmö FF:s tröjor.


Ämnen i artikeln:

ICA

En månad efter den avbrutna matchen mellan AIK och Syrianska FC – där ett knallskott detonerade nära domaren Daniel Wärnmarks öra – drabbades Allsvensk fotboll i går av ännu fler skandalscener.

Derbyt mellan Malmö FF och Helsingborg fick avbrytas. Strax efter Helsingborgs 1–0-mål kastades ett knallskott in från läktaren som landade precis bredvid Helsingborgs målvakt Pär Hansson.

Bara ögonblick senare attackerades målvakten av en huligan.

Matvarujätten Ica gick så sent som igår ut med att man blir ny tröjsponsor åt Malmö FF.

– Ica älskar fotboll och har en lång relation med MFF. I år känns det såklart lite extra roligt att också få vara med i den spännande resan mot Europa, sade Ica:s varumärkesdirektör, Teddy Falkenek.

I dag låter det annorlunda.

– Det var en katastrofstart för oss. Det är fruktansvärt att något sådant kan inträffa, säger Teddy Falkenek till dagensmedia.se.

Dagens Media har tidigare berättat om de så kallade ”huliganklausuler” som finns i många sponsoravtal.

Även Ica har sådana reservationer i sitt sponsorskap av Malmö FF.

– Vi har sådana klausuler för att kunna kliva ur om klubben inte vidtar åtgärder, i fall det finns uppenbara brister i klubbens ledning i hanteringen, då har vi rätt att säga upp avtalet.

Teddy Falkenek har under gårdagskvällen och morgonen varit i kontakt med representanter för Malmö FF. Och han är nöjd med hur klubben hanterat händelsen hittills.

– De är förtvivlade över vad som har hänt. Klubben har gjort mycket bra uttalanden som visar att de är med och tar ansvar och att de kommer att göra allt vad de kan för att komma till rätta med problemen.

Hur ser ni på att sponsra allsvensk fotboll överhuvudtaget när det är så stökigt?

– Vi sponsrar fotboll i stort, inte bara Allsvensk fotboll. Ica älskar fotboll och vi delar detta bekymmer med sporten. Vi vill jobba för att göra Allsvensk fotboll mer till familjens evenemang.

Hur påverkar detta Icas varumärke?

– Jag tror att de flesta förstår att Ica inte är inne i detta av den anledningen, och vi blir inte misskrediterade. Är vi istället med, håller ut och kan hjälpa till så får vi kredd i det långa loppet.

– Ju mer dålig exponering ett varumärke får desto mer funderar igenom om det är bra att finnas på de ställena. Men det är framförallt utvecklingen av fortboll som får sig en törn. Den utveckling som pågår inom fotbollen hamnar i skuggan när sådant händer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.