Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

”I år slår vi danskarna”

Publicerad: 15 Oktober 2012, 03:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Här är dm-Svenskarna på plats i Las Vegas. Totalt spenderar de nära två miljoner kronor – bara på resa och boende. Tillbaka hoppas de få ny kunskap och knuta värdefulla kontakter.


Ämnen i artikeln:

Swedma

Klockan ett på söndagen, lokal tid, samlades i stort sett hela den svenska DMA-delegationen på Pink Taco, inrymt i klassiska Hard Rock Café Las Vegas.

Där serverades tacos, och öl i hinkar.

Swedmas nya vd Eva-Lotta Laurin var synbart glad över uppslutningen på DMA-resan, som branschorganisationen anordnar i samarbete med Posten.

– Jag är jättenöjd, säger hon.

54 direktmarknadsföringsproffs från svenska företag och byråer är på plats i Las Vegas för att delta i DMA 2012, världens största konferens om direktmarknadsföring, alltså mätbar kommunikation på individnivå.

De flesta är här för att lära sig om ny teknik, nya metoder och för att få inspiration. Men allra viktigast är kanske nätverkandet – som pågår dag som natt.

– Affärer bygger på relationer. Och det fantastiska nätverket man bygger här är svårt att göra hemma, säger Eva-Lotta Laurin.

Men smakar det så kostar det. Swedmas och Postens DMA-resa går lös på 25 000 kronor per person. Då ingår inträde till DMA-konferensen samt boende på det luxuösa hotellkomplexet Mandalay Bay, där konferensen hålls.

Med flyg inräknat spenderar de svenska byråerna och företagen nära två miljoner kronor 2 miljoner kronor på DMA-resan till Las Vegas. För de som ska gå på galan Echo Awards tillkommer ytterligare några tusenlappar per person.

Posten och Ica är de företag som har allra flest medarbetare på plats. Även Postens konkurrent Bring skickar tre medarbetare. På byråsidan är det Dad Direct och Kaplan som satsar mest på DMA i år. Gadd, Abakus, MRM Stockholm samt mediebyrån Bizkit har representation.

DMA-konferensen är ambulerande och har tidigare hållits i bland annat Boston samt San Fransisco. Detta är inte den första gången som DMA hålls i Las Vegas.

– Las Vegas är ju lite speciellt, så att jag tror att en del av dem som var med 2007 kanske valde att stanna hemma denna gång, säger Eva-Lotta Laurin.

Danmark brukar sopa banan med Sverige, både i tävlingen Echo Awards (som avgörs sent på tisdag kväll) och mätt i storleken på delegationen. Men i år kan ett trendbrott ha skett. Den danska styrkan sägs vara decimerad.

– Danmark har alltid varit fler än oss, men inte i år, säger Eva-Lotta Laurin.

Bakgrunden ska enligt uppgift vara att DMA i år infaller under en skollovsvecka i Danmark.

Hur utdelningen i Echo Awards blir är svårt att sia om. DMA har endast släppt en lista över de kampanjer som är nominerade till diamantpriset. Enligt uppgift till dagensmedia.se har dock bland andra Kaplan, MRM Stockholm och Boråsbyrån Mekka nomineringar.

Många av svenskarna anlände till Las Vegas under lördagen och hälsades välkomna av UC. I Mandalay Bays exklusiva skybar "Mix", med utsikt över hela Las Vegas nöjeskvarter, bjöd bolaget på drink och mingel under lördagskvällen.

Läs en enkät med några av svenskarna i Las Vegas här:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Swedma

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.