Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Hyundais pr-kupp under dam-EM

Publicerad: 11 juli 2013, 06:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

UPPDATERAD. En neutral hejarklack med tillhörande sambaband fick stor uppmärksamhet under premiärmatchen i fotbolls-EM. Det hela var en pr-kupp av sponsorn Hyundai.


Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Sverige spelade 1-1 mot Danmark under premiärmatchen i EM. En halvtimme in i matchen mellan Sverige och Danmark dök en vitklädd hejarklack upp på läktaren. Den neutrala läktaren, som sjöng till sambamusik, blev en snackis i sociala medier.

Det hela visade sig vara en pr-kupp av Uefa och sponsorn Hyundai, i samarbete med sponsringsbyrån Passion Lab.

– Modern sponsring handlar inte om att vara en passiv partner som exponerar sin logotyp i parti och minut. Vi och Hyundai tror på att det bör vara något som bidrar, så vi gör en rad olika saker som vi tycker bidrar till stämningen. Det här är en grejerna. Vi anser att stämningen på landskamper, oavsett om det är herr eller dam, inte är lika bra som på klubbmatcher där det finns naturliga klackar, säger Niklas Olovzon, vd på Passion Lab till Dagens Media.

Aktiviteten gav resultat. Vid ett tillfälle nämndes klacken av kommentatorerna.

– Kören fick igång hela arenan under matchen och Sverige gjorde mål. Kommentatorna sa "Det var nog den där klacken", säger Niklas Olovzon.

Men någon pr-kupp vill han inte kalla det.

– Vi hade inte tänkt att det skulle bli en sådan reaktion i sociala medier och att kvällstidningarna skulle haka på, men det är vi förstås glada för. Men det var inte vår tanke, ingen logo för Hyundai visades. Syftet var att det skulle vara en stämningshöjare för de som var där.

Hyundai aktiverar sitt sponsorskap på flera sätt under EM. Bland annat låter de barn levererar macthbollen inför varje match. Dessutom har man levererat 97 bilar till Svenska Fotbollsförbundet. Funktionärer, spelare, domare, tränare och EM-bucklan kommer att transporteras i bilarna under EM.

För rekrytering av de 320 körsångarna, komposition och arrangemang av hejaramsan samt ledning av repetitioner och framförandet på plats på arenan, stod Johan Wikström från musikproduktionsbolaget JW Studio.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.