Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Huggsexa om toppklubbarna

Publicerad: 15 September 2009, 12:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Ishockeyns popularitet som sponsorobjekt är större än någonsin inför Elitseriestarten. Inte ens storannonsörerna har råd att synas överallt utan tvingas välja – och hetast är storstadslagen.


Det är säljarens marknad i Hockeysverige, i alla fall för de mest exponerade lagen i serien. Skoda har en lång tradition av att sponsra hockey, både internationellt och på riksnivå. Företaget är till och med representerat i Guinness Rekordbok som det företag som under längst, obruten tid, sponsrat ett internationellt mästerskap, nämligen hockey-VM. Men i Elitserien är Skoda sponsor till bara tre klubbar: Djurgården, Södertälje och Skellefteå.

– Visst borde vi kanske ha en större närvaro, men samtidigt är det inte gratis att synas hos klubbarna. Vi har valt att samarbeta djupare med klubbarna för att istället få en högre utväxling hos återförsäljarna. Men hockeyn är jättehet i Sverige och vi växlar upp så snart konjunkturen vänder, säger Henrik Svensson, pr- och sponsringsansvarig på Skoda.

Säsongen 2007/2008 sponsrade Skoda också HV71 och Rögle men tvingades dra sig ur i sviterna av finanskraschen och bilindustrins problem.

– Vi är fortfarande sponsorer men har trappat ned vårt engagemang och har ingen synlighet hos de klubbarna längre. Reebok Jofa är en annan stor hockeysponsor och har i sitt stall storstadslagen Frölunda, Djurgården och Södertälje, samt svenska mästarna Färjestad, Modo, Linköping och Skellefteå.

– Det är känsligt att säga det, men visst värderas lagen olika. Vi vill ju synas tillsammans med de lag som får mest exponering. I år har vi utökat vår sponsorinsats genom att gå in i två nya klubbar, säger Jerry Hidenbäck, säljare med ansvar för sponsring på Reeboks distrikt väst.

Även om han skulle vilja gå in som sponsor hos alla Elitserieklubbar, så bedömer han det som omöjligt.

– Vi har en stor konkurrent i Bauer. Att bjuda över dem för att samla alla klubbarna skulle kosta så mycket att vi aldrig skulle kunna räkna hem affären.

Sponsorernas intresse för Elitserien ökar för varje år, säger Jerry Hidenbäck, och detsamma gör investeringarna.

– Jag tänker inte berätta vad vi investerar eller hur mycket det ökar, men ökar, det gör det.

Det är oklart om Elitserien kommer finnas kvar i sin nuvarande form om några år. En utbrytargrupp med sju lag – de för sponsorerna kommersiellt sett mest intressanta – sneglar åt flera håll, bland annat österut mot den ryska ligan KHL. Färjestads förre klubbdirektör, Håkan Loob, arbetar för närvarande med en utredning som kan komma att avgöra Elitseriens öde. Innan den är klar väljer sponsorerna att hålla en låg profil.

– Vi har lag som tillhör båda fraktionerna, så jag vill vara försiktig när jag uttalar mig, men visst kommer vi ha ett fortsatt intresse av att synas, oavsett hur en eventuell ny liga ser ut, säger Jerry Hidenbäck.

Om det blir en splittring, kommer det finnas intresse av att sponsra de lag som blir kvar?

– Jo, absolut. Vi sponsrar redan i dag nedåt i seriesystemet, men hur stora pengar det kommer röra sig om handlar om den exponering vi får.

Henrik Svensson:

– Vi har inte tagit ställning till en eventuell ny serie, vi vet för lite. Men Skoda har en stor marknad i Ryssland, om det nu blir det alternativet, så det skulle kunna vara intressant.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning, nummer 15, 2009.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.