Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Hemlig sponsorallians vill rädda fotbollen

Publicerad: 26 Maj 2011, 06:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Swedbank, TV4, Ericsson, Ica och Svenska Spel. Det är kvintetten av storsponsorer som vill rädda svensk fotboll efter huliganskandalerna.


Ämnen i artikeln:

SwedbankEricssonSvenska SpelICATV4

Det var för knappt ett år sedan som fröet till initiativet såddes. I Almedalen såg Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Swedbank, och TV4:s kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt Spanien möta Tyskland i fotbolls-VM på tv.

– Vi började då prata om i fall vi kan vara med att bidra till att lösa problematiken kring fotbollen, säger Thomas Backteman, till dagensmedia.se.

Sedan dess har arbetet pågått i det tysta. Ett antal storföretag, med stora sponsoråtaganden, har kontaktats. Några har ”fokuserat på annat” och valt att inte delta. andra har stannat och vill nu gå hela vägen.

Efter tisdagskvällens skandal under Skånederbyt Malmö FF-Helsingborg, där Helsingborgs målvakt attackerades med smällare och knuffar, väljer gruppen nu att träda fram.

Storsponsorerna Swedbank, TV4, Ericsson, Ica och Svenska Spel gör enad front mot våldet och skandalerna – som måste upphöra för att svensk fotbolls varumärke inte ska förstöras.

Målet är att ingen ska tveka att ta med sina barn på ett derby.

– Detta är ett sätt att visa att vi bryr oss om svensk fotboll. I tider av utmaningar gäller det att kliva fram snarare än att kliva tillbaka för att se vad vi tillsammans med sporten kan göra för att komma tillrätta med problemen, säger Thomas Backteman.

Vad kan ni göra konkret?

– Vi är redan idag stora finansiärer av svensk fotboll. Dels kan vi ställa krav på att de insatser som redan görs fokuserar på rätt saker.

– Men vi pratar också om hur vi på kort och lång sikt kan stärka de klubbar som har de största problemen. Vilka akuta problem finns och hur kan vi stötta?

Enligt SVT, där kvintetten först trädde fram, har de fem sponsorerna tillsammans investerat ”100-tals miljoner kronor i svensk fotboll”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev