Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Head forsätter sponsra Maria Sjarapova

Publicerad: 10 Mars 2016, 13:01
Uppdaterad: 10 Mars 2016, 14:47

Maria Sjarapova får behålla Head som sponsor.

Sportmärket Head ser fram emot att fortsätta samarbeta med tennisstjärnan många år framåt – trots dopingskandalen.


Som Dagens Media tidigare berättat om har amerikanska Nike valt att bryta sitt sponsorskap av tennisstjärnan Maria Sjarapova, som testats positivt för doping.

Sportmärket Head, som bland annat förser Sjarapova med tennisrack, meddelar nu däremot att man väljer att fortsätta sitt sponsorskap.

Efter att ha utrett omständigheterna kring dopingskandalen, anser företaget att anledningen till att Sjarapova använt den dopingklassade substansen meldonium, har att göra med hälsoproblem som upprepade influensor, samt att hon ligger i riskzonen för att drabbas av diabetes.

Dessutom menar Head att Sjarapova inte har använt den dos av substansen som krävs för att den ska ha påverkan på idrottsprestationen. Head tror även på att Sjarapova inte visste om att meldonium blev otillåtet vid årsskiftet – därmed drar man slutsatsen att det hela var ett ärligt misstag.

– Vi vet också att Maria Sjarapova i över ett årtionde har varit en förebild och en kvinna med integritet som inspirerat miljoner fans världen över till att titta på och spela tennis. Ärligheten och modet hon visade upp genom att erkänna sitt misstag är beundransvärt, säger Johan Eliasch, vd för Head, i ett pressmeddelande.

Johan Eliasch menar vidare att företaget är stolt över att stå bakom Maria Sjarapova och ser fram emot att jobba tillsammans många år framåt.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.