Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Här hyllar Nike skandalåkarens sociala medier-arbete

Publicerad: 27 Februari 2013, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Den kvinnosyn som Kevin Bäckström uppvisat på sin blogg och på Instagram fick honom sparkad från landslaget. Men på sponsorn Nikes sajt lyfts den hårt kritiserade snowboardåkaren fram som ett föredöme inom sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Nike

För två dagar sedan fick Kevin Bäckström sparken från svenska snowboardlandslaget. Anledningen? Snowboardstjärnans beteende i de sociala medierna – där Kevin Bäckström bland annat ägnat sig åt flitigt uppladdande av bilder på unga – och avklädda – kvinnor.

– Jag har ju bara fortsatt lagt ut bilder, som jag gjort i flera månader nu, på tjejers rumpor som de skickat in till mig. Jag är ingen kvinnoförnedrare. Jag har inget emot kvinnor alls, sa Kevin Bäckström tidigare i veckan till Sveriges Radio.

Ursäkten till trots har Kevin Bäckströms kvinnosyn, samt en rasande bloggattack på två Nyheter24-reportar, alltså kostat honom både en plats i landslaget och sponsorn Junkyard, som under gårdagen valde att avsluta sitt samarbete med 20-åringen.

Men trots att kritiken kring Kevin Bäckström framför allt rör hans beteende i de sociala medierna hyllas det 20-åriga snowboardproffset av storsponsorn Nike – för just sin närvaro i de sociala medierna.

" Det finns inte nog med ord för att beskriva Kevin Bäckström. Han har en legion av sociala medier-fans på sin blogg, sin Facebook och på Instagram, som verkar ha fått ett eget liv. Han är den stereotypiska svenska snowboardåkaren. Killar vill vara honom, tjejer vill ha honom", skriver Nike bland annat på sin sajt.

Dagensmedia.se har vid flera tillfället sökt Nikes svenska sponsringschef Lina Andersson utan resultat.

Dagensmedia.se har också varit i kontakt med Carl-Henrik Kuno, nordisk marknadschef för Kevin Bäckströms sponsor Monster Energy.

Han vill inte kommentera framtiden för Monsters sponsorskap av Kevin Bäckström då avtalet sköts av Monster Energy i USA. Carl-Henrik Kuno har dock skickat vidare frågan till Monster Energys huvudkontor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Nike

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev