Få hela storyn
Starta din prenumeration
Event/sponsring
Publicerad: 26 april 2018, 20:30
Uppdaterad: 27 april 2018, 05:47
Polarbröds "Väkommen ut!" vinner Årets bästa sponsring.
De starkaste insatserna inom sponsring och event har utsetts under Gyllene Hjulet – här är alla vinnarna.
Under torsdagskvällen ägde Gyllene Hjulet rum på Annexet i Stockholm. Tävlingen och galan, som lyfter fram Sveriges mest uppmärksammade och hyllade projekt inom intresse- och upplevelsebaserad kommunikation, leddes i år av artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij.
Kvällens tema, sponsringsdisciplinen endorsement, som innebär varumärkessamarbeten mellan kändisar och företag, avhandlades genom soffsamtal mellan artister och annonsörerna de samarbetar med.
Olika resonemang togs upp kring de möjliga riskerna för annonsörer med "celebrity endorsement", samt kändisarnas syn på att göra reklam – och varför man väljer bort vissa typer av samarbeten.
Artisterna som gästade galan var Erik Saade, Tove Styrke, Shririn, Nause, Norlie & KKV samt DJ Ellie.
Gyllene Hjulet arrangeras av Sponsrings- och Eventsverige, som är den branschorganisation som leder och utvecklar den svenska sponsrings- och eventindustrin.
ÅRETS BÄSTA SPONSRING: Polarbröd – Välkommen ut! – Heja! & Polarbröd
ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE: TakeOver Sverigeturné – Husmor Lisa, Martin & Servera
ÅRETS LOKALA RÄTTIGHETSINNEHAVARE: BK Häcken – BK Häcken & Rättighetsbyrån
ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG: Game of Phones – Atea Sverige & Edelman Deportivo
ÅRETS EVENT B2B: XL - BYGG ON TOUR med Take the Lead – Nine Yards & XL–Bygg
ÅRETS EVENT B2C: Boendeekonomi är jättekul!? – Emakina DBG, Occasion & Mikael Tillman, Producent
ÅRETS INTERNA EVENT: SEB Management Conference 2017 – Minnesota Communications, Primetec & Dohrns
ÅRETS LÅNGSIKTIGA: 3 - en stolt sponsor till svensk hockey 2010-2017 - Passion Lab & 3
ÅRETS INTERNATIONELLA: AEG Fine-Tune-Dining – Pool, Electrolux, Alten Sverige & Slutet är Nära
ÅRETS HANTVERK: AEG Fine-Tune-Dining – Pool, Electrolux, Alten Sverige & Slutet är Nära
ÅRETS DIGITALA: Gothia eCup – UMG, BK Häcken & Coca–Cola Sverige
ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING: Chiara Organica - the pizza made from leftover beer – FLB Europa & Norrlands Guld Ljus
ÅRETS STUDENTKATEGORI: Frida Winter, Anna Junholm, Cecilia Dahlberg och Johanna Ahl - IHM Business School, Göteborg
ÅRETS ENDORSEMENT: ATG:s drömfond med Peter Foppa Forsberg – Minnesota & ATG
ÅRETS MEST INNOVATIVA KONCEPT: Chiara Organica - the pizza made from leftover beer – FLB Europa & Norrlands Guld Ljus
Årets silverhjul går till:
Sponsring - The Last Farewell, Åbro bryggeri, AIK Fotboll & POST
Samhällsengagemang - "Vi öppnar upp när andra stänger", Tele2, Right to Play, Prime Public Relations & Academic Work Instajobs
Rättighetsinnehavare - DI Startup Tour, Onemotion IMC
Lokala Rättighetsinnehavare - Grönt Kort för Fair Play, Håkanson United & Stockholms Fotbollsförbund
Event B2C - Halloween på Gröna Lund, Gröna Lund & Arclight
Event B2B - I´m in a Brand, Blixten & Co
Långsiktiga - Barncancergalan - det svenska humorpriset, Barncancerfonden, DNS - Discovery Network Sweden & FLX
Internationella - Dell Realize Sverige, Onemotion IMC
Interna Event - Coca-Cola European Partner Commercial Conference 2017, Eventyr & Coca-Cola European Partner (CCEP)
Kreativa lösning - Comviq studenthusvagn, Knut Kommunikation & ANR BBDO
Hantverk - Game of Phones, Atea Sverige & Edelman Deportivo
Digitala - Oddsets partiska kommentatorer, Jung Relations & DDB
Endorsement – AEG Fashion Wash – Pool & Electrolux
Innovativa koncept – Boendeekonomi är jättekul!?– Emakina DBG, Occasion & Mikael Tillman, Producent