Här är vinnarna i Gyllene Hjulet

2018-04-26 22:30  
Polarbröds "Väkommen ut!" vinner Årets bästa sponsring.

De starkaste insatserna inom sponsring och event har utsetts under Gyllene Hjulet – här är alla vinnarna.

Under torsdagskvällen ägde Gyllene Hjulet rum på Annexet i Stockholm. Tävlingen och galan, som lyfter fram Sveriges mest uppmärksammade och hyllade projekt inom intresse- och upplevelsebaserad kommunikation, leddes i år av artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij.

Kvällens tema, sponsringsdisciplinen endorsement, som innebär varumärkessamarbeten mellan kändisar och företag, avhandlades genom soffsamtal mellan artister och annonsörerna de samarbetar med.

Olika resonemang togs upp kring de möjliga riskerna för annonsörer med "celebrity endorsement", samt kändisarnas syn på att göra reklam – och varför man väljer bort vissa typer av samarbeten.

Artisterna som gästade galan var Erik Saade, Tove Styrke, Shririn, Nause, Norlie & KKV samt DJ Ellie.

Gyllene Hjulet arrangeras av Sponsrings- och Eventsverige, som är den branschorganisation som leder och utvecklar den svenska sponsrings- och eventindustrin.

Gyllene Hjulets vinnare:

ÅRETS BÄSTA SPONSRING: Polarbröd – Välkommen ut! – Heja! & Polarbröd

ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE: TakeOver Sverigeturné – Husmor Lisa, Martin & Servera

ÅRETS LOKALA RÄTTIGHETSINNEHAVARE: BK Häcken – BK Häcken & Rättighetsbyrån

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG: Game of Phones – Atea Sverige & Edelman Deportivo

ÅRETS EVENT B2B: XL - BYGG ON TOUR med Take the Lead – Nine Yards & XL–Bygg

ÅRETS EVENT B2C: Boendeekonomi är jättekul!? – Emakina DBG, Occasion & Mikael Tillman, Producent

ÅRETS INTERNA EVENT: SEB Management Conference 2017 – Minnesota Communications, Primetec & Dohrns

ÅRETS LÅNGSIKTIGA: 3 - en stolt sponsor till svensk hockey 2010-2017 - Passion Lab & 3

ÅRETS INTERNATIONELLA: AEG Fine-Tune-Dining – Pool, Electrolux, Alten Sverige & Slutet är Nära

ÅRETS HANTVERK: AEG Fine-Tune-Dining – Pool, Electrolux, Alten Sverige & Slutet är Nära

ÅRETS DIGITALA: Gothia eCup – UMG, BK Häcken & Coca–Cola Sverige

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING: Chiara Organica - the pizza made from leftover beer – FLB Europa & Norrlands Guld Ljus

ÅRETS STUDENTKATEGORI: Frida Winter, Anna Junholm, Cecilia Dahlberg och Johanna Ahl - IHM Business School, Göteborg

ÅRETS ENDORSEMENT: ATG:s drömfond med Peter Foppa Forsberg – Minnesota & ATG

ÅRETS MEST INNOVATIVA KONCEPT: Chiara Organica - the pizza made from leftover beer – FLB Europa & Norrlands Guld Ljus

 

Årets silverhjul går till:

Sponsring - The Last Farewell, Åbro bryggeri, AIK Fotboll & POST

Samhällsengagemang - "Vi öppnar upp när andra stänger", Tele2, Right to Play, Prime Public Relations & Academic Work Instajobs

Rättighetsinnehavare - DI Startup Tour, Onemotion IMC

Lokala Rättighetsinnehavare - Grönt Kort för Fair Play, Håkanson United & Stockholms Fotbollsförbund

Event B2C - Halloween på Gröna Lund, Gröna Lund & Arclight

Event B2B - I´m in a Brand, Blixten & Co

Långsiktiga - Barncancergalan - det svenska humorpriset, Barncancerfonden, DNS - Discovery Network Sweden & FLX

Internationella - Dell Realize Sverige, Onemotion IMC

Interna Event - Coca-Cola European Partner Commercial Conference 2017, Eventyr & Coca-Cola European Partner (CCEP)

Kreativa lösning - Comviq studenthusvagn, Knut Kommunikation & ANR BBDO

Hantverk - Game of Phones, Atea Sverige & Edelman Deportivo

Digitala - Oddsets partiska kommentatorer, Jung Relations & DDB

Endorsement – AEG Fashion Wash – Pool & Electrolux

Innovativa koncept – Boendeekonomi är jättekul!?– Emakina DBG, Occasion & Mikael Tillman, Producent

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt