Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Här är talarna på årets "NextM"

Bild 1/4  Dr Kate Stone.

På årets upplaga av Group M:s marketing- och techkonferens "NextM" ligger tonvikten på kreativitet.


Publicerad 2017-01-20 10:06
Uppdaterad 2017-01-23 13:20

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Förra året arrangerade GroupM för första gången marketing- och techkonferensen "NextM", där innovation, kommunikation och framtidens teknik stod i centrum.

Den 29-30 mars öppnar man återigen upp dörrarna för "NextM", den här gången på Münchenbryggeriet där ett 1000-tal annonsörer och media- och kommunikationsmänniskor möts. I år flyttas fokus från själva tekniken i sig till vad den faktiskt öppnar upp för rent kreativt.

– I år ligger fokus på hur vi nyttjar den ökade kapacitet som teknik möjliggör för att bli ännu mer kreativa, informerade och relevanta. Teknik är nu så utbrett och demokratiserat att användandet blir det centrala. Tekniken berikar vår kompetens och fungerar som en resurs som frigör utrymme för just kreativitet. NextM är inspirerat utifrån devisen the ’only safe thing you can do is take a chance’ och jag är övertygad om att de talare som kommer inspirera mest är dem som på ett smart och modigt sätt använder teknik som designverktyg och som en drivkraft för kreativitet, säger Niklas Hedberg, Business Development Director och projektledare för NextM på GroupM, i en kommentar.

Här är ett urval av talarna på årets "NextM":

Rebecca Fiebrik från Goldsmiths, University of London. En av dem som har gjort maskininlärning allmänt tillgänglig. Hon är även kvinnan bakom Wekinator, en öppen källkod för interaktivt maskininlärning i realtid.

Dr Kate Stone, som bland annat varit Ted-talare. Kate Stone har uppfunnit ett sätt att ge papper digitala kvaliteter genom att trycka ledande material direkt i pappret. Hon har till exempel gjort pizzalådor och utomhusaffischer som kan användas för att spela musik, två sätt som teknik kan användas för att släppa kreativitet fri och generera nya upplevelser.

Molly Swenson, ännu en Ted-talare, är CMO för företaget RYOT som köpts upp av Huffington Post. De utmärker sig genom att förmedla VR-berättelser med ett humanitärt perspektiv, något som redan säkrat dem en Oscarsnominering och ett brett genomslag.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.