Här är nya Magnet Awards

2017-12-07 15:00  
Hieronymus Rony Lutz, copywriter och juryordförande i Magnet Awards.

Branschen får ytterligare en utmärkelse. Magnet Awards ska belöna arbetsgivarkommunikation.

Vad är Magnet Awards?

– Magnet Awards är en ny tävlingsarena där arbetsgivare från olika världar får mäta sina styrkor mot varandra. En festkväll på Fotografiska där vi firar årets bästa kommunikationsarbete inom Employer Branding och rekrytering i Sverige, säger Hieronymus Rony Lutz copy på Universum Brand Evolution, som ligger bakom Magnet Awards.

Arbetsgivarna kan tävla i en eller flera kategorier – Årets kampanj mot studenter, Årets kampanj mot Young Professionals, Årets film, Årets karriärsajt, Årets kampanj mot medarbetare och Årets öppen klass. Dessutom kommer en arbetsgivare prisas med vandringspriset Grand Prix.

Kampanjerna utvärderas i strategi (25 procent), kreativitet (25 procent) och effekt (50 procent). Det enda undantaget är den öppna klassen, där kreativitet utgör 100 procent av bedömningen. 

– Att effekten av arbetsgivarkommunikationen väger så tungt är extra intressant eftersom hr blir allt bättre på att redovisa vad Employer Branding och rekryteringsaktiviteterna ger för mätbar effekt.

Varför behövs den här tävlingen?

– Syftet med Magnet Awards är att lyfta fram de bästa kommunikationslösningarna från svenska arbetsgivare och skapa ett erkännande för det arbete som görs. Genom att lära av de arbetsgivare som gör det riktigt bra får flera modet att höja den kreativa nivån. Internt och externt.

Vad kommer vara viktigast framöver för företag som vill vara attraktiva arbetsgivare? 

– Man måste ha en affärskultur som stöttar affärsstrategin och involvera medarbetarna i verksamhetens stora frågor och kunna berätta varför man ska gå till jobbet just här. Dessutom måste man inse att kulturen är andra sidan av varumärket och att varumärket blir summan av allt som medarbetarna gör och säger, samt berätta hur man är bäst för världen och hur tar ett större socialt ansvar.

– Man måste också "släppa berättelsen fri" och våga väva in medarbetarnas historier och bilder i varumärkesarbetet. Till sist måste man även inse att bäst relationer vinner. Därför behöver man behandla alla på ett reko sätt. Även de som inte får jobbet.

Juryn för Magnet Awards består av Paulina Ekvall, HR-direktör på Billerud Korsnäs, Ann Ericsson, Head of Employer Branding på Skanska, Andreas Werr, ekonom och professor i företagsekonomi på Handelshögskolan,  Eva-Lotta Göthe, Head of Group Employer Branding på Telia, Sofie König, senior partner på Stardust Consulting, Nicolas Tidhammar, vd och grundare på Whydentify, samt juryns Hieronymus Rony Lutz från Universum Brand Evolution. 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt