Få hela storyn
Starta din prenumeration
Event/sponsring
Publicerad: 7 Juni 2018, 05:57
Uppdaterad: 7 Juni 2018, 06:36
Mats Tidstrand, vd på Hall Media. Foto: Robert Eriksson.
Fyra bidrag kan nu titulera sig vinnare av Dagens Medias tävling Årets Lokala Mediehus.
Ämnen i artikeln:
Årets Lokala MediehusDagens Media arrangerar i år Årets Lokala Mediehus för andra gången. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma de lokala annonsmarknaderna och prisa framgångsrika lokala aktörer.
Efter att juryn kokat ner de inkomna bidragen till 15 nomineringar, står det nu klart att fyra kan titulera sig vinnare av Årets Lokala Mediehus.
Hall Media prisas kategorin Årets lokala mediehus då mediehuset på en kraftigt vikande annonsmarknad lyckats få sina annonsintäkter att öka, samtidigt som man förändrat både organisation och arbetssätt med digitalisering som ledstjärna.
Nominerade i kategorin var även Upsala Nya Tidning och Norrbottens Media.
I kategorin Årets annonsör rullar Kia Motors in som segrare- och brädar därmed Tre, Intersport och Willys. Kia har bland annat draghjälp av sina lokala återförsäljare som via sin engagerade Facebook-närvaro verkligen utnyttjar kraften i det hyperlokala.
Till Årets inspiratör utses ingen mindre än Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman, som lett sin redaktion genom en storm av hat och hot och en rad prisbelönta rep.
Nominerade till Årets inspiratör var även Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet och strateg på Wavemaker, Thomas Sundgren, utvecklingsansvarig för digitala plattformar på Mittmedia, och Mittmedias kvinnliga sportjournalister.
Den helt nya kategorin Årets journalist vinns av Mittmedias journalist Patrik Oksanen, som bland annat beskrivits som ”Sveriges bästa säkerhetspolitiska journalist”.
Nominerade i kategorin var även granskarna på Eskilstuna-Kuriren, Gotland Allehandas nyhetsredaktion och Lina Handberg, kommunalreporter på Motala Vadstena Tidning.
Årets Lokala Mediehus
Hall Media
"Att lyckas få sin annonsaffär att växa på en kraftigt vikande marknad vittnar om både en stark produkt och ett kundorienterat fokus. Och att hantera en rejäl digital omställning samtidigt som resultatet vänder från förlust till vinst är inget annat än imponerande."
Årets Annonsör
Kia Motors
"Med ett verkligt utnyttjande av hela den lokala mediemixen utnyttjas styrkan i det lokala på ett föredömligt sätt. Att dessutom våga släppa kontrollen och låta de lokala återförsäljarna ta makten över den direkta kunddialogen skapar en ännu tajtare relation mellan köparna och varumärket."
Årets Inspiratör
Eva Burman
"Lokaltidningarna har mindre resurser och är mer sårbara för hot och hat. Ändå är det Eskilstuna-Kuriren som har lett bevakningen av den nya vågen av organiserat näthat från högerextremister. Mitt i stormen stod Eva Burman, orädd och rakryggad, och ledde sin redaktion mot nya stordåd."
Årets Journalist
Patrik Oksanen
"Hans analytiska texter om säkerhetspolitik har gjort honom till en nagel i ögat på såväl Ryssland som delar av den svenska alternativhögern. Men hans djupa kunskaper och faktabaserade journalistik på ledarplats har också gjort honom till en av Sveriges mest erkända och uppskattade skribenter, långt utanför spridningsområdet."
Ämnen i artikeln:
Årets Lokala Mediehus