Gå direkt till textinnehållet

Häng med Dagens Media i Almedalen

"Nu ser man dum ut om man inte vet vad en influencer och bloggare är", säger Margaux Dietz.

Seminarier, poddinspelningar, mingel och DJ-battle. Här är Dagens Medias program i Almedalen.

Dagens Media gör i år en större satsning än någonsin i Almedalen. I vårt tält i hamnen bjuder vi in till alltifrån seminarier och poddinspelningar till mingel och cykel-battle.

Här är hela programmet:

MÅNDAG 2 JULI

9-9.45: Det nya reklamlandskapet - hur könsstereotypiskt och sexisktiskt är det?

Den 18 december 2017 gav regeringen DO i uppdrag undersöka hur utbrett problemet med könsstereotyp och sexistisk reklam faktiskt är idag. DO ska även titta på hur väl branschens självreglerande organ Reklamombudsmannen fungerar. Vad visar utredningen så här långt, och hur nära lagstiftning är vi?

Per Bolund, Finansmarknads- och konsumentminister, Regeringen

Arrangör: Dagens Media

 

10-10.45: Statliga granskningar av den svenska reklambranschen – självreglering eller lagstiftning?

Vad innebär de statliga utredningarna av den nya tidens reklamlandskap för annonsbranschen? Och hur sexistisk är svensk reklam egentligen? Hur ser vägen framåt ut – en fortsatt självreglering eller lagstiftning?

Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King

Per Hultengård, chefsjurist TU

Lotta Onajin, vd Edelman Deportivo

Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen

Arrangör: Dagens Media

 

11-11.45: Så skapas ett större politiskt engagemang

Hur gör man för att locka de yngre väljarna? Och hur får man dem att engagera sig i partipolitiken? Den digitala plattformen Baaam och Svenska Dagbladet har bildat en gemensam valredaktion. Hur startades samarbetet, vilka utmaningar har de mött längs vägen och vilka resultat förväntas? Lyckas man med att skapa ett politiskt engagemang hos en yngre målgrupp?

Nathalie Mark, Digital redaktör, Baaam

Arrangör: Dagens Media

 

12.30-13: Reklamen är trasig och behöver lagas 

Reklamen spelar en viktig roll i samhället både ur ett konsumentval- och konkurrensperspektiv. Men trots mer sofistikerade sätt att nå ut till mottagaren så ökar svenskarnas reklamtrötthet. Hur kan vi som bransch göra reklamen önskad och efterfrågad igen? 

Alexandra Callius (oberoende) och Peter Callius, Kantar Sifo

Arrangör: IAB Sverige

 

13.00-13.30: Har Sverige en ölbubbla? Om svensk bryggerinäring

PODDINSPELNING. Den svenska bryggerinäringen är Sveriges snabbast växande bransch enligt SCB. Kommer ölboomen att hålla i sig eller är den bara en bubbla?

Anna-Karin Fondberg, Vd, Sveriges Bryggerier

Henric Byström, kommunikationschef, Carlsberg Sverige

 

15.15-16: Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring och kommunikation?

I en allt mer snabbrörlig och uppkopplad värld finns fler mediekanaler än någonsin, tekniska möjligheter i form av exempelvis AI, Machine Learning, ökad mätbarhet och ett skifte där konsumenten befinner sig i förarsätet. Hur möter dagens och morgondagens marknadsförare och kommunikatörer utmaningen?

Camilla Wallander, Vd, Berghs School of Communication

Per Nilsson, Kommunikations- och marknadschef, Semcon, Vinnare Årets Varumärkesresa 2017

Erik Haglöf, Vd, Bohmans Nätverk

Moderator: Marie Sommar, Vd, Marknadsföreningen Stockholm och Maria Westman, Kommunikationsrådgivare, C by West och Ordförande, Swedish Content Agencies

Arrangör: Marknadsföreningen Stockholm tillsammans med Dagens Media

 

TISDAG 3 JULI

9-9.30: Kommer influencers bli vägen till förstagångsväljarna?

Hur vanligt är det att influencers gör politiska samarbeten och vad gör det med trovärdigheten? Influencer marketing är en mediekanal på framfart och en väsentlig del i mediemixen för den annonsör som vill prata med den svårnådda unga publiken.

Margaux Dietz, influencer

Clara Löfvenhamn, vice ordförande, Influencers of Sweden

Arrangör: Dagens Media

 

10-10.45: Har politiken fått upp ögonen för den nya tidens makthavare?

Influencernätverken fungerar som en mellanhand mellan annonsköpare och influencers. Men hur vanligt är det att politiska partier hör av sig – och hur ser nätverken på politiska samarbeten?

Sam Foroozesh, vd Cure

Vigor Sörman, vd Splay

Olof Lindblom, vd Cube

Arrangör: Dagens Media

 

11.15-12 JCDecaux cykelbattle

Trampa dig till två åtråvärda biljetter till DJ-battle med JCDecaux!

För andra året i rad tar vi med våra tävlingscyklar till Almedalen. Under 45 svettiga sekunder har du möjlighet att cykla hem två vip-band till Almedalens fetaste fest! Dessutom – du blir vippad av team JCDecaux hela kvällen, som tar dig ut på en kväll som du sent ska glömma.

Arrangör: JCDecaux

 

12.30-13 Från mediehus till individer

Reklambranschen är redan inne i ett enormt maktskifte – men vilka är de riktiga influerarna?

Jonas Arnklint, Beatly

Arrangör: IAB Sverige

 

13-13.30: Ska alkoholreklam vara tillåtet?

PODDINSPELNING. Vad har hänt sedan 2003 då det blev tillåtet med alkoholreklam? Sköter sig branschen och får man prata om alkohol i sociala medier?

Jessica Bjurström, Vd, Sveriges Kommunikationsbyråer

Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg Sverige

Arrangör: Carlsberg Sverige

 

14.15-15: Snuvas den äldre generationen på de digitala jobben?

Var går gränssnittet marknad/kommunikation/HR/IT/sälj? Vilken kompetens behövs och efterfrågas på marknads- och kommunikationsavdelningarna respektive på kommunikationsbyråerna?

Moderator Francesca O'Brien Apelgren, Vd, Sveriges Marknadsförbund

Carola Määttä, Marknads- och kommunikationschef Polisen

Christina Hammar, Grundare Hammar & Hanborg

Joachim Berntzon, Vd Berntzon Bylund

Linda Palmgren, fd United Influencers

Oscar Rydman, Linkedin Norden

Ulrika Lyth, Marknads- och kommunikationschef Unionen

Arrangör: Sveriges Marknadsförbund i samarbete med Dagens Media

 

15.15-16: Är ett hållbart företag och långsiktigt hållbar kommunikation, ett framgångsrecept eller ett nödvändigt ont?

Mängden budskap ökar, transparensen är hög för konsumenter i medielandskapet tack vare sociala medier och graden av teknikutveckling. Vad är företagens större syfte och betydelsen för äkthet i ett varumärke? Vad är framgångsreceptet till ambassadörskap och konsten att få alla att dra åt samma håll?

Sabina Rasiwala Hägglund, HR- och Kommunikationsdirektör SVT

Marita Wengelin, Head of Public Relations, Max Burgers

Björn Larsson, Marknadsdirektör Coop

Sara Watz, Vd Lynxeye Society

Moderator Marie Sommar, Vd, Marknadsföreningen Stockholm och Maria Westman, Kommunikationsrådgivare C by West och Ordförande Swedish Content Agencies

Arrangör: Marknadsföreningen Stockholm i samarbete med Dagens Media

 

16-18: Fotbollsmingel med bira och bratwurst

Gillar du fotboll, korv och öl? Missa då inte Carlsbergs och Dagens Medias fotbollsmingel. Vi visar tisdagens första åttondelsfinal i fotbolls-VM och bjuder på alkoholfri bärs och lyxiga korvar direkt från grillen. På programmet står också en Fussball-turnering med DJ-battle-biljetter i potten!

Arrangör: Carlsberg Sverige och Dagens Media

 

ONSDAG 4 JULI

10-10.45: Så ska kommunikationsbranschen öka det politiska engagemanget och främja ett öppet Sverige

Hur tar vi vara på engagemang från individer att delta i valrörelsen? Hur kan vi ta ner trösklar för att mobilisera och öka politiskt engagemang? Hur kan civilsamhället och kommunikationsbranschen tillsammans kan främja ett öppet Sverige under valet 2018?

Maria Fabricius, Kreativ chef, Number10 och grundare av Open Act

Patricia Zani, Global brand manager, Reach for Change och grundare av Open Act

Fatemeh Khavari, grundare Ung i Sverige

Saeid Esmaeilzadeh, medgrundare Serendipity

Siduri Poli, grundare Changers Hub

Vendela Ragnarsson, jämställdhetsentreprenör

Arrangör: Dagens Media och Open Act

 

11-11.30: Så jämlik och representativ är svensk nyhetsbevakning

Hur jämlik är nyhetsbevakningen i Sverige när det kommer till bakgrund? Här presenteras del 1 av rapporten Rättvisaren 2018.

Seher Yilmaz, Ordförande, Rättviseförmedlingen

Thomas Mattsson, Chefredaktör, Expressen

Fredric Karén, Publisher, Svenska Dagbladet

Hanna Stjärne, vd SVT

Rouzbeh Djalaie, journalist Sveriges Radio

Arrangör: Dagens Media

 

12.30-13: Ett reklamlandskap i förändring –teknik vs människa i framtiden?

Med tanke på utvecklingen inom AI, ambassadörskap, influencers med mera – hur kommer digital reklam skapas i morgon och påverkas av vårt beteende?

Anna Arvidsson och Niklas Hermansson, Bonnier News Brand Studios

Arrangör: IAB Sverige

 

13-13.30: Valkampanj vs. reklam för lasagne – är det någon skillnad?

PODDINSPELNING. Finns det skillnader mellan företagens kommunikation för varumärken och produkter och de politiska partiernas valkampanjer, och i så fall vilka?

Simon Strand, Grundare, 500

Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg Sverige

Arrangör: Carlsberg Sverige

 

14.15-15: Etisk reklam i det nya reklamlandskapet

Självreglering inom reklam och marknadskommunikation är ett komplement till det lagstadgade konsumentskyddet. Det är en snabb, effektiv och kostnadsfri väg för konsumenter att klaga på reklam och få den prövad – men räcker det i ett föränderligt reklamlandskap?

Francesca O'Brien Apelgren, Vd, Sveriges Marknadsförbund

Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman

Gunilla Welander, Jurist, Reklamombudsmannen

Arrangör: Sveriges Marknadsförbund i samarbete med Dagens Media

 

15.15-16 JCDecaux cykelbattle

Trampa dig till två åtråvärda biljetter till DJ-battle med JCDecaux!

För andra året i rad tar vi med våra tävlingscyklar till Almedalen. Under 45 svettiga sekunder har du möjlighet att cykla hem två vip-band till Almedalens fetaste fest! Dessutom – du blir vippad av team JCDecaux hela kvällen, som tar dig ut på en kväll som du sent ska glömma.

Arrangör: JCDecaux

 

20.00: Dörrarna öppnas till Dagens Media DJ-battle på Kallis

 

TORSDAG 5 JULI

10-10.45: Den nya spelmarknaden - spelmonopol eller licenssystem?

Den statliga spellicensutredningens betänkande "En omreglerad spelmarknad" föreslår att spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem där alla marknadsaktörer behöver ha ett tillstånd. Vad innebär den nya regleringen för den svenska spelreklamen och hur påverkas mediehusen?

Jenny Nilzon, Vd, Spelbranschens riksorganisation (SPER)

Gustaf Hoffstedt, Generalsekreterare, Branschföreningen för Onlinespel (Bos)

Thomas Mattsson, Chefredaktör, Expressen

Malin Häger, Försäljningsdirektör, TV4

Carin Kappe, compliancechef på ATG, tidigare på Lotteriinspektionen samt på Finansdepartementet

Moderator Per Hultengård, Chefsjurist, Tidningsutgivarna

Arrangör: Medievärlden och Dagens Media

 

11-11.30: Hur står det till med ungas dryckesvanor?

PODDINSPELNING. Drickandet minskar bland ungdomar. Samtidigt har langarna öppet 24/7 och bryr sig inte om ålderskontroller. Har vi en ansvarsfull alkoholpolitik?

Axel Hallberg, Språkrör, Grön Ungdom

Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg Sverige

Arrangör: Carlsberg Sverige

 

12.30-13: Den fria journalistikens kommersiella förutsättningar

Hur ser nuet och framtiden ut för de mediebolag vars kärnprodukt är journalistik och vars villkor är lönsamhet?         

Anders Lithner, Inizio

Arrangör: IAB Sverige

 

FREDAG 6 JULI

12.30-13: Suddar konsumentens beteende ut gränsen mellan online video och TV – hur mäts effekten av reklamen?

Om konsumenter väljer att se på streamade tjänster och annan online-video via exempelvis AppleTV, hur förändras marknadens sätt att mäta effekt på reklamen?

Tove Bergmar Jonsson, TV4

Annika Jansson, Tre Kronor Media

Arrangör: IAB Sverige

Pressackreditering

Är du journalist och vill bevaka DJ-battle?

Skicka ett mejl med dina kontaktuppgifter och en beskrivning av hur du ska bevaka evenemanget till madeleine@dagensmedia.se.

Det finns ett begränsat antal pressplatser – Dagens Media förbehåller sig rätten att avgöra vilka journalister som får ackreditering.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-06-07 11.21Uppdaterad 2018-07-02 11.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: