Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

"Haffa rätt" gav vinst i Young Creative Challenge

Publicerad: 9 Februari 2018, 08:55
Uppdaterad: 9 Februari 2018, 08:55

Vinnarna av Young Creative Challenge 2018. F. h. Albin Johansson, Matilda Paby, Lotta Nordh Rubulis, varumärkesansvarig på UMO.se, Nikita Rönning-Ledström, Mattias Huttonen samt Nils Lindberg.

Det vinnande laget i Young Creative Challenge presenterade idén “Haffa rätt”, som på ett schysst sätt ska lära ungdomar hur man tar kontakt med varandra.


Ämnen i artikeln:

Norrbotten Media Week

Young Creative Challenge äger rum under Norrbotten Media Week och är en tävling för studenter, där man under en heldag får jobba med en kreativ utmaning och hitta en lösning som bidrar till att världen blir en bättre plats.

I årets upplaga tävlade totalt 15 lag från Västerbotten och Norrbotten, vilket är rekord i antalet lag och anmälda. Digitala byrån In The Cold står som initiativtagare till tävlingen.

Ett nytt format för i år var lunchpitchen där alla på Norrbotten Media Week fick möjlighet att lyssna på de fyra finalisternas idéer.

Juryn avslöjade sedan vinnaren på Mingelmiddagen senare på kvällen med motiveringen:

“Genom att presentera en idé som ligger nära både avsändare och målgrupp i tonalitet och känsla fick den här gruppen juryn på fall. Med ett upplägg som kan anpassas efter olika kanaler och fyllas med innehåll från målgruppen samt den kunskap som UMO själva besitter tror vi att den här idén kan få unga att utmana sina egna fördomar om hur man flörtar. Gruppen hade tänkt in utmaningar med språk, samt gav förslag på uttag som kunde anpassas efter frågor som är aktuella i målgruppens vardag. De hade även tittat på hur målgruppen själva kan vara med och vara en del av den pågående kampanjen, samt hur UMO ska kunna sprida innehållet via sina egna kanaler. Gruppen hade även tänkt på att kunna avdramatisera den svåra frågan genom att använda humor i kampanjen. Så om någon behöver tips på hur du haffar en jury i en reklamtävling så kommer vi tipsa om att de ska fråga Grupp nr 2. Vinnare av young creative challenge 2018 är grupp nr 2 med sin ide Haffa rätt”.

Juryn bestod av Johnny Lindqvist, Kommunikationschef för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, Malin Hollström, projektledare på In The Cold samt Lotta Nordh Rubulis, kommunikationsansvarig på UMO.se.

Norrbotten Media Week pågår just nu i Luleå. Läs Dagens Medias intervju med valstrategen Alan Rosenblatt, en av talarna, här.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norrbotten Media Week

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.