Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Gyllene Hjulet 2016 – här är vinnarna

Publicerad: 7 April 2016, 21:30
Uppdaterad: 20 Maj 2016, 06:23

UPPDATERAD. McDonald’s satsade allt – och vann. Här är vinnarna i sponsringstävlingen Gyllene Hjulet. Prime vann


Ämnen i artikeln:

Gyllene HjuletMcDonaldsPrime

Gyllene Hjulet avgjordes under torsdagskvällen på Friends Arena. Totalt 65 bidrag i 13 olika kategorier var nominerade i tävlingen.

Störst vinstchanser hade enligt Dagens Medias sammanställning Passion Lab, PS Communication och Håkanson United – som alla hade fem nomineringar var.

Ingen av dem kom dock att dominera när priserna räknas samman.

McDonald’s tog tillsammans med sin byråuppställning hem det finaste priset, för årets bästa sponsring alla kategorier. Kampanjen som prisas gick tvärt emot den ibland lite försiktiga linje som sponsorer kan uppvisa. Samma kampanj vann även kategorin "Årets nytänkande", som avgjordes på plats via ett live-jury-förfarande.

För att aktivera sitt sponsorskap av skidåkning och det svenska skidlandslaget valde McDonald’s att – bokstavligen – klä atleterna med sina hamburgare.

"Vi har inte nöjt oss med att bara ta fram skidmenyer. Vi gick bananas. Vi döpte om hamburgare, tokpyntade restaurangerna, tog fram merchandising och filmer där skidåkarna bygger vår mat. Och en peng från försäljningen gick till projekt som de själva väljer”, skriver McDonald’s om sitt bidrag "En lite väl stolt sponsor".

Prime, en av de inblandade byråerna i McDonald’s kamanj, lyckades kamma hem hela tre Gyllene Hjul. Förutom för McDonald’s vann Prime för sitt arbete med Trygg Hansas hyllade kampanj ”Don’t drink and dive”.

Här är vinnarna i Gyllene Hjulet 2016.

Årets Bästa Sponsring

"En lite väl stolt sponsor" - McDonald's, DDB, Håkanson United, OMD, Prime och Apegroup

Årets Rättighetsinnehavare

SkiStar

Årets Samhällsengagemang

Hela Sverige skramlar - Hela Sverige skramlar och Emti AB

Årets Endorsement

En riktig hjälte - Barncancerfonden och INGO

Årets Långsiktiga

Rosa bandet-kampanjen - ICA Sverige AB

Årets Internationella

COKE 100 Years of Contour. 100 Years of Innovation - Coca-Cola, Coca-Cola Enterprise SE AB, UMG, Isobar AB och Carat AB

Årets Event B2C

COKE 100 Years of Contour. 100 Years of Innovation - Coca-Cola, Coca-Cola Enterprise SE AB, UMG, Isobar AB och Carat AB

Årets Event B2B

Electrolux Table Talks - Electrolux och Passion Lab

Årets Interna Event

Ericsson R&D Digital Summit - Ericsson AB och PS Communication

Årets Digitala

Don't Drink and Dive - Trygg-Hansa, Prime och Folke Film

Årets Hantverk

Unexpected Box - Mall of Scandinavia, I.DE.I Concepts AB och Patriksson Communication

Årets mest kreativa lösningNorwegian - Next Stop New York - Norwegian, M&C Saatchi, Motion Blur, PS Live, Vizeum och Clear Channel

Årets nytänkandeEn lite väl stolt sponsor - McDonald's, DDB, Håkanson United, OMD, Prime och Apegroup

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.