torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Greenpeace får Lego att bryta med Shell

Publicerad: 9 oktober 2014, 05:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26

Efter en lyckad kampanj från Greenpeace stoppar nu Lego framtida samarbeten med Shell.


DT

Dante Thomsen


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Lego och Shell har ett samarbete som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan 1962 kom de första Lego-modellerna med Shells varumärke.

1992 skapade Lego det fiktiva bensinmärket Octan men Shell har trots det fortsatt att släppa Lego-modeller.

Sedan 2011 har Lego och Shell också ett samarbete som enligt Greenpeace har ett pr-värde av 765 miljoner kronor. Målet är att knyta kunderna närmare Shell.

Men samarbetet har inte varit okontroversiellt och för tre månader sedan drog Greenpeace igång en kampanj för att få Lego att bryta med bensinbolaget.

Totalt har Greenpeace samlat in över en miljon mejl från upprörda konsumenter som skickats till Lego och nu står det klart att leksakstillverkaren, efter ett halvt sekels samarbete, lovar att "inte ingå nya samarbetsavtal med Shell", enligt miljöorganisationen.

– Det är jättebra att Lego faktiskt tar ansvar för klimat och miljö. Eftersom att Lego riktar sig mot barn vore det konstigt om de inte tar ansvar för barnens framtid, det tycker jag man kan förvänta sig. Det har alltid varit obegripligt för mig varför Lego skulle samarbeta med en av världens värsta klimatbovar, säger Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige, till Dagens Media.

Något officiellt uttalande från Lego har inte kommit än men Enligt Annika Jacobson räknar med att det kommer upp på sajten i dag.

Greenpeace kampanj drog igång den 1 juli i år och har förutom mejl från konsumenter också bestått av en kampanjsajt och en video, som setts av över fem miljoner människor.

Enligt Annika Jacobson har Lego, som är världens största leksaksföretag, varit Shells viktigaste samarbetspartner för att stärka varumärket. Att Lego nu bryter samarbetet beskriver hon som ett hårt slag för bensinbolaget.

– Framför allt är det bra att oljebolag som Shell förstår att möjligheterna för dem att köpa sig ett bättre varumärke och en social acceptans håller på att minska. De här varumärkena är precis som tobaksindustrin väldigt beroende av andra varumärken eftersom att man inte kan lyfta fram sina varumärken på egen hand. I dag vill ingen arbeta med tobaksindustrin och nu försöker vi förstå att man inte ska jobba med oljeindustrin heller.

Enligt Greenpeace har Shells, Legos och Ferraris reklamsamarbete påbörjat sin andra fas i Asien och planen är att den ska fortsätta visas i resten av världen i cirka två månader per land.

Shell samarbetar med pr-byrån Iris International och enligt en video som byrån laddat upp har kampanjen hittills biddragit med 638 miljoner dollar i pr-värde samt en ökad global försäljning av bensin på 7,5 procent.

Vem som tagit fram Legos kampanjfilm kan Annika Jacobson inte svara på då den inte producerats i Sverige. Däremot berättar hon att Greenpeace inte arbetat med någon pr-byrå i kampanjen.

– Det är påtryckningar från allmänheten som påverkat Lego. De har visat att man förväntar sig mer. Man behöver ju ingen pr-byrå för att lista ut att Lego bryr sig om vad deras konsumenter tycker.

UPPDATERING:

På sin sajt bekräftar nu Lego att man inte kommer att teckna några nya kontrakt med Shell. Samtidigt riktar leksaktstillverkaren kritik mot Greenpeace kampanj.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev