Event/sponsring
Gota Medias vd om vad som inger hopp för framtiden
Publicerad: 28 augusti 2019, 10:00
Boine Gepertz, vd Gota Media
Mediehusen står inför stora utmaningar. Vilka strategier har de för att tackla dem? Detta diskuterar vd:arna för fyra av Sveriges största mediehus under en panel på Mediedagen. Boine Gepertz, en av panelisterna, berättar om de utmaningar han ser.
AD
Axel Duberg
En av de ämnen som diskuteras under Mediedagen den 19 september är mediehusens framtida strategier. I panelen finns Bonnier News Anders Eriksson, Schibsteds Raoul Grünthal, Stampens Johan Hansson och Gota Medias Boine Gepertz.
Den största utmaningen som Boine Gepertz ser för sin koncern är att annonsintänkterna i print sjuker mer än vad annonsintäkter digitalt ökar.
– Det är den tuffaste delen av den transformation vi är inne i. På prenumerationssidan ser det bättre ut. Där lyckas vi hålla både intäkter och kundvolym ganska bra tack vare den starka tillväxten digitalt.
Ökar ni det totala antalet prenumeranter?
– Vi ökar inte ännu. Vi har det som mål men vi har inte kommit dit än.
Boine Gepertz uppfattar att andra mediehus har samma utmaningar som Gota Media har.
– Orsaken till att detta är den enorma konkurrensen på reklamsidan med de internationella jättarna, som tar en väldigt stor del av reklamkakan i Sverige. Jag tänker främst på Facebook och Google. Även Youtube växer fort.
Hur möter ni dessa utmaningar?
– När det gäller annonsaffären har vi en strategi som vi kallar att vi vill bli ”en komplett mediepartner”. Det innebär att vi ska kunna erbjuda våra lokala och regionala kunder allt de behöver inom marknadsföring, och då inte bara i våra egna kanaler. Vi är även återförsäljare och kan hjälpa kunderna med Google- och Facebookannonsering också. För att förstärka på den digitala sidan har blivit storägare i en av Sveriges största mediebyråer, Viva Media. Det är vårt sätt att öka vår kompetens och våra möjligheter att leverera även på digitala området.
Hur ser du på Gota Medias framtid?
– På ett sätt stärkt att vi klarat oss hyfsat bra hittills i den digitala transformationen. Vi har tappat väldigt mycket annonsintäkter i våra papperstidningar de senaste åren och vi har kunnat balansera det med affärsutveckling, nya produkter och tjänster samt haft en bra utveckling i läsaraffären.
Utvecklingen kring läsaraffären inger hopp, menar Boine Gepertz.
– Det jag tycker känns allra bäst kring är läsaraffären, det här med att betala för innehåll på nätet är mycket mer etablerat i dag än för några år sedan. Vi ser en yngre målgrupp som kommer in som betalade kunder på ett helt annat sätt än för några år sedan. Det är utvecklingen där som ger oss mest hopp för framtiden.
Hur har ni gjort för att öka antalet prenumeranter bland den yngre målgruppen?
– Hittills handlar det om ett erbjudande som passar den målgruppen bättre. De är inte intresserade av papperstidning sex eller sju dagar i veckan. Vi har ett helt digitalt erbjudande som passar dem bättre, säger han och fortsätter:
– Vi ser även i de undersökningar vi gjort att källkritik är väldigt viktigt för den yngre målgruppen. När de märker att det innehåll vi publicerar är granskat och går att lita på väljer många yngre att prenumerera på någon av våra tidningar. De vill ha ett korrekt och granskat innehåll från området de bor i.
Det är svårt att säga hur länge till papperstidningar kommer att fortsätta att existera, menar Boine Gepertz.
– 180 000 av våra prenumeranter vill fortfarande ha papperstidningen. Vi jobbar för att fortsätta leverera papperstidningar under många år till, genom att försöka sänka våra kostnader för både tryck och distribution. Vi tror att vi behöver fortsätta göra bra papperstidningar för att hålla i den affären så länge som möjligt för på så sätt skapa oss tid att bygga upp den digitala affären så att den blir hållbar.
Vad innebär en bra papperstidning för er?
– Vi lägger fortfarande stora resurser på att ha stora redaktioner som ser till att vi har ett bra innehåll lokalt. Det lokala innehållet är prioriterat för våra läsare och därför har vi valt att behålla våra lokalredaktioner. Det är en medveten satsningen vi gör för att behålla den delen av affären.
Mediedagen
Arrangör: Dagens Media
Datum: 19 sept
Tid: 08:30 - 16.30
Var: Münchenbryggeriet, Stockholm
Målgrupp: Konferensen riktar sig till publicister och marknadsförare.
Säkra din plats till Mediedagen här.