Glenn Hysén om Unibetfärgerna i SVT: ”Passande eftersom jag jobbar där”

UPPDATERAD. Glenn Hysén, som i första avsnittet av ”Mästarnas Mästare” syntes i pikétröjor i spelbolaget Unibets färger.

Redan i somras stod det klart att den forne fotbollsgiganten Glenn Hysén var klar för SVT:s ”Mästarnas Mästare”.

Premiären i söndags sågs av 2,1 miljoner tittare, enligt MMS.

SVT har stränga regler kring hur kommersiella varumärken får synas i rutan. Grundregeln är att SVT inte alls får visa varumärken i sina program. Glenn Hysén är sedan många år tillbaka reklamambassadör för spelbolaget Unibet.

I det första avsnittet av ”Mästarnas Mästare” syntes Glenn Hysén i ett flertal pikétröjor i Unibets färger: grönt och vitt.

En reklamkupp, enligt en tittare som skrivit till SVT:s tittarservice.

”Hur kan ni låta Glenn Hysén göra reklam för Unibet i Mästarnas Mästare? Han har många pikétröjor i deras färger”, skrev signaturen ”Anders” tidigare i dag.

Glenn Hysén förnekar själv att det skulle röra sig om en uttänkt reklamkupp för Unibet.

– Nej, inte direkt. Men det var ju passande eftersom jag jobbar där, säger Glenn Hysén till Dagens Media.

Hur kommer det sig då att du bara hade grönvita tröjor?

– Jag gillar de där kläderna, jag tycker att det är snyggt. Sedan kan folk tycka och tänka vad de vill om det.

Var det någon på SVT som var kritiskt mot ditt klädval?

– Nej, och de brukar ju säga till eftersom det är så viktigt för SVT. Men det var ingen som sade något.

Hur kändes det att se programmet?

– Det var skitroligt, precis som man förväntar sig. Det var ju görroligt att spela in eftersom det är så mycket bra folk med.

Kommer du att ha andra kläder senare i serien, eller var det bara grönvita pikétröjor i din packning?

– Man tar ju inte med sig hundratusen tröjor. Jag kommer knappt ihåg, men jag hade många liknande tröjor med mig.

UPPDATERING:

Anders Wistbacka, projektledare på SVT för "Mästarnas Mästare", svarade under tisdagen på signaturen Anders fråga:

"SVT har strikta regler för exponering av varumärken i våra program. Vi får inte ha otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. Det gäller även medverkande i Mästarnas mästare. Reglerna gäller för loggor och liknande där det tydligt framgår för tittarna vilket varumärke det är frågan om. Gränsen för otillbörligt gynnande får tas från fall till fall och jag menar att regeln inte går att applicera på färger på tröjor på de medverkande i vårt program."

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-03-31 07.23Uppdaterad 2015-12-06 12.07

Dela artikeln: