Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Fotografiska satsar på aktiva sponsorer

Publicerad: 28 Maj 2010, 04:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Panasonic som är huvudsponsor till jättesatsningen Fotografiska håller aktiviteter på plats för att få ut det mesta av partnerskapet.


Fotografiska slog för en vecka sedan upp dörrarna till sin lokal i Stora Tullhuset i Stockholm, och premiärutställningen med bland andra stjärnfotografen Annie Leibowitz.

Panasonic är huvudsponsor, och Apple, Filippa K, Lammhults, Audi, Clear Channel, Printley och nyaste tillskottet Vattenfall har gått in som partners till fotomuseet.

– Sponsorerna är väldigt viktiga för oss och vi är kräsna när det gäller vilka vi samarbetar med. Det gäller att synas med rätt varumärken, och vi ser gärna att de nyttjar våra lokaler för att skapa en levande mötesplats, säger Per Broman, Fotografiskas grundare och kommunikations- och marknadschef.

Hur stor del av intäkterna kommer från sponsorer?

– Det är en del, men alla pusselbitar är viktiga. Jag vill inte uttala mig om några siffror, men sponsorintäkterna är klart viktiga för verksamheten.

Panasonic har i dagarna smygöppnat sin ”Lumix Concept Store” där de kommer att exponera sina produkter i Fotografiskas shop. Under året kommer de arrangera egna fotoutställningar och hålla fotoutbildningar.

Dessutom är de på gång att lansera en fototävling där konsumenterna skickar in sina bidrag med chansen att få ställa ut sina egna bilder på Fotografiska.

– Det räcker inte med att bara visa upp namnet, man måste anstränga sig lite mer och vara aktiv i sponsorskapet för att locka kunder, säger Stefan Sundin, nordisk marknadschef på Panasonic.

De har betalat en stor summa pengar för att få synas i Fotografiskas lokaler och sätter stort värde på sponsorskapet.

– Vi ser detta som ett komplement till våra medieinvesteringar. Fotografiska är en fantastisk arena som lockar rätt målgrupp och hjälper till att bygga varumärket och föra in våra systemkameror i finrummet.

Panasonic integrerar även sponsorskapet i sin marknadsföring digitalt. Genom Fotografiskas Facebooksida annonserar de om sina produkter och bjuder in till diskussion om fotografi.

– Vi kommer väva in Fotografiska i vår digitala kampanj som kommer snart, för att få en sammanhängande kommunikation.

Sponsringsbyrån JJP jobbar med Panasonic och håller i partnerskapet med Fotografiska. Enligt Daniel Björklund, senior advisor på JJP, skiljer sig Fotografiska från andra museer när det gäller sponsring.

­– Jag upplever de som mer lyhörda och öppna för nya idéer. De är nybörjare när det gäller kommunikation och uppfinner hjulet på nytt, men de är väldigt flexibla och har funnit en smakfull medelväg mellan den kommersiella världen och konstnärlig integritet, säger Daniel Björklund, senior advisor på JJP.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.