Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Fotbollsvåldet väcker ilska hos sponsorerna

Publicerad: 18 April 2013, 08:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Huliganskandaler skakar inledningen av Allsvenskan. Nu reagerar sponsorer med ilska och besvikelse.


Ämnen i artikeln:

SwedbankAllsvenskanAIK

– Om det fortsätter med våld och avbrutna matcher måste vi diskutera om det är rätt att fortsätta sponsra svensk fotboll, säger Gösta Sjöström, kommunikationschef på Peab, som sponsrar bland annat AIK och Malmö FF.

Sedan inledningen av årets fotbollsallsvenska den 31 mars har sporten präglats av huliganskandaler.

Måndagen den 8 april fick matchen mellan Djurgården och Mjällby avbrytas efter att saker kastats från läktarna, bland annat ett päron som träffade Mjällbyspelaren Gbenga Arokoyo. Två dagar senare avslöjade SVT:s "Uppdrag granskning" hur en våldsam supportergruppering infiltrerat sig in i AIK:s styrelse.

Niklas Nestlander, försäljningsansvarig på AIK är medveten om att läktarvåldet skadar samarbetet med sponsorer.

– Ingen sponsor vill synas i negativa sammanhang, eller få negativ publicitet. Det finns säkert företag som avstår från att gå in i svensk fotboll av säkerhetsskäl eller av rädsla för badwill, säger han.

AIK jobbar, liksom ett flertal av klubbarna, aktivt med att förändra beteenden och attityder på och utanför planen.

Själv anser Niklas Nestlander att klubbarna tar tillräckligt stort ansvar, men att det är fel att lägga hela bördan på dem.

– Vi är inte polisen, utan i grund och botten en fotbollsklubb. Vi lägger ner oerhörda resurser på att motverka läktarvåldet, vilket är synd. Det är pengar som borde gå till vår kärnverksamhet och till ungdomarna.

Peter Hesslin, vd för Djurgårdens sponsor DHL, var själv på plats vid den avbrutna matchen på Stockholms Stadion.

– Man blir självklart jättebesviken när sådant händer. Vi vill absolut inte förknippas med den typen av uppträdande och jag har själv talat om för klubben om vad jag tycker om det här.

Samtidigt är han nöjd med klubbens arbete med att motverka läktarvåldet och är själv engagerad i arbetet.

– Anledningen till att vi jobbar med just Djurgården är deras sociala ansvarstagande. Jag är stolt över Djurgårdsandan och Jobbchansen som vi gör tillsammans med dem.

Djurgårdens försäljningschef Magnus Edgren säger att han känner fortsatt förtroende från sponsorernas sida och tror inte att enskilda händelser, likt den avbrutna matchen, kommer att orsaka någon ekonomisk förlust.

– Men får vi inte ordning på saker och ting kommer det på lång sikt självklart att leda till att vi tappar samarbetspartners. 

Liksom AIK driver klubben ett projekt för att förebygga våld och destruktiva mönster, i vilket flera av klubbens partners är involverade. Vid matchen mot Mjällby var det, ironiskt nog, första gången som spelarna bar projektloggan för Djurgårdsandan på bröstet.

– Det är klart att våra partners är jävligt besvikna, men de har en revanschanda. Jag tror att det kommer gott ur detta. Förhoppningsvis kommer vi att få fler samarbetspartners tack vare Djurgårdsandan.

Som en av svensk fotbolls största sponsorer medverkar Swedbank i ett flertal aktiviteter för att förebygga läktarvåld. Att man inte alltid lyckas anser bankens sponsringsansvariga Jenny Ström är beklagligt, men är inget som kommer att påverka Swedbanks samarbete med klubbarna.

– Det är svårt att säga om klubbarna gör tillräckligt själva, men när man ser saker som den på Stockholm stadion är det uppenbart att det skulle behöva göras ännu mera, säger hon.

En annan av svensk fotbolls större sponsorer är byggföretaget PEAB. Gösta Sjöström, företagets kommunikationschef, är upprörd över våldet inom fotbollskulturen och anser att en diskussion kring det fortsatta sponsorsamarbetet kan komma att bli nödvändig om klubbarna inte lyckas stoppa utvecklingen.

– Varenda gång det tänds en bengalisk eld får klubbarna betala böter. Många sponsorer undrar nog om det är det sponsringen skall användas till.

LÄS MER OM SPONSORERNAS SYN PÅ PROBLEMEN INOM FOTBOLLEN I SENASTE NUMRET AV DAGENS MEDIAS TIDNING, NR 7 2013.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

SwedbankAllsvenskanAIK

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev