Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Företagen köpte events för 4,8 miljarder

Publicerad: 9 Maj 2011, 08:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Eventbyråerna omsatte 4,8 miljarder kronor under 2010 – en ökning med 4,5 procent jämfört med föregående år.


Normalt ingår endast externa events i IRM:s rapporter. Nu har mätinstitutet släppt en specialrapport som visar investeringarna i både interna och externa events.

Enligt IRM köpte företagen events för 4,8 miljarder kronor under 2010, vilket är en ökning med 4,5 procent – eller 200 miljoner kronor – jämfört med 2009.

I rapporten framgår även att externa events ökade med över 32 procent under första kvartalet i år, till 1,2 miljarder kronor. Bara dagspress, internet och tv omsatte mer pengar under samma period.

– Vi vet sedan tidigare att företagen satsar mycket pengar på events och dessa investeringar är mycket konjunkturkänsliga. Den snabba och kraftfulla ökningen i år visar dock återigen att events är en etablerad del av marknadskommunikationen, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.