Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Föreberedelserna inför 48h igång

Publicerad: 9 Januari 2013, 05:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

Calle Nilsson, projektledare för Sveriges största reklamtävling för studenter 48h, berättar om årets tävling.


Ämnen i artikeln:

48H

Tillsammans med 15 elever från Stockholms universitet och Berghs, som arbetar ideellt, förbereder nu Calle Nilsson, projektledare för 48h, tävlingen som i år går av stapeln 14-16 mars i Stockholm.

– Tävlingsupplägget är som tidigare år. Under 48 timmar ska grupperna göra en printannons för en ideell organisation. Vi har en digital del också, men den är inte obligatorisk, säger Calle Nilsson till dagensmedia.se.

Nytt för i år gäller inte själva tävlandet, utan det praktiska runt omkring.

– Vi värnar verkligen om de tävlande i år. Vi hjälper till med resor för de som går på skolor som inte ligger i Stockholm och väl på plats hjälper vi till med boendealternativ. Vi vill att allt ska gå smidigt så att de kan lägga allt sitt fokus på tävlandet och göra kreativa annonser. Dessutom blir det automatiskt förändringar i och med att juryn och den ideella organisationen byts ut varje år.

Förra året deltog omkring 400 studenter och Calle Nilsson räknar med ett liknande deltagande även i år.

– Vi kan inte gå över 400, det är taket. Om vi skulle ta in fler måste vi byta lokaler.

För att locka studenterna kommer projektgruppen att ge sig ut på en roadshow där de besöker samtliga skolor i slutet av januari. På varje skola finns också en ambassadör för projektet. Dessutom hoppas Calle Nilsson att tävlingens egen kampanjsida ska locka studenterna att anmäla sig.

Totalt får 18 skolor delta, däribland skolor från Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Kalmar. Vinnarna får sin printannons publicerad i Dagens Nyheter, Göteborgsposten och Sydsvenskan, samt 18 000 kronor.

Skolorna som bjuds in

Berghs School of Communication

Beckmans, Visuell kommunikation

Forsbergs

Linnéuniversitet, Reklam, grafisk design & visuell kommunikaton

Handelshögskolan i Stockholm (Inriktning Marknadsföring)

Handelshögskolan i Göteborg (HDK)

Hyper Island

Institutionen för reklam och PR (GI, IHR, MarkIT och reklam och PR)

Konstfack

Linköping, Grafisk design och kommunikation

MarknadsAkademien

Medieskolan

Malmö Högskola, Grafisk Design (180hp)

Malmö Högskola, Produktionsledare: Media (180hp)

Malmö Högskola, Medieproduktion & processdesign (180hp)

Södertörns högskola, Retorikkonsultprogrammet

Södertörns högskola, It, medier och design

Yrkeshögskolan i Göteborg Reklam och Marknadsföring (400yh-poäng)

Sofia Hvenström


Ämnen i artikeln:

48H

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev