Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Fler vill sponsra Stockholm Pride

Från att ha varit nära konkurs för två år sedan har Stockholm Pride lyckats resa sig. Enligt festivalarrangörerna står sponsorerna på kö för att vara med och betala.

Helen Preutz


Publicerad: 02 Augusti 2013, 06:12
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:39

Ämnen i artikeln:

Stockholm Pride

Stockholm Pride har arrangerats sedan 1998 och omsätter cirka 13,5 miljoner kronor, enligt uppgift till Svenska Dagbladet.

Under 2011 gjorde festivalen brakförlust med -3,9 miljoner kronor, vilket nästan ledde till konkurs. Efter att fordringsägare låtit efterskänka skulder och Stockholm Pride bytt styrelse lyckades festivalen resa sig och gjorde en vinst på 3,4 miljoner kronor 2012.

Medan biljettintäkterna är den största inkomstkällan för festivalen ökar betydelsen av sponsorkapital. Årets upplaga av Stockholm Pride sponsras exempelvis av flera stora företag som Carlsberg, 7-Eleven och Björn Borg.

– Vi ville göra något i kärlekens tecken. Pride-festivalens budskap är ett ämne som berör många. Det var viktigt för oss att vara med eftersom vi tror på ett öppnare Sverige, säger Richard Forshéll, marknadschef på Stockholm Pride till Dagens Media,

Bland arrangörerna har man märkt av ett ökande intresse bland sponsorerna.

– Sedan i år är det många som mer eller mindre står på kö för att få sponsra oss, säger Peter Rimsby, Stockholm Prides ordförande till Svenska Dagbladet.

Ämnen i artikeln:

Stockholm Pride

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.