Event/sponsring
Fler får sponsra Nobel
Publicerad: 15 februari 2012, 08:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33
Nobelstiftelsen vill ta in fler sponsorer för att kunna marknadsföra priset. Ett förslag som dock möter kritik, enligt Sveriges Radio.
Nobelstiftelsen har de senaste åren blivit allt mer beroende av sponsorer. Och mer sponsorpengar skulle bland annat användas till en webbsatsning. Alternativet är att ta pengar ur stiftelsens kassa, men det skulle i sin tur innebära minskade prissummor, enligt SR.
Men fler sponsorer riskerar Nobelstiftelsens oberoende säger Anders Barany, ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien, till SR. Varumärket skulle då kunna ta skada.
Till exempel har sponsorn Astra Zeneca dragit kommersiell nytta av ett Nobelpris i medicin för några år sedan, samtidigt som det funnits personkopplingar till den församling som utser priset.
Men fler sponsorer behövs och deras roll blir troligtvis större, säger Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten till SR.
– Det har funnits en sponsorpolicy tidigare, men det har funnits anledning att se över den nu, har vi tyckt, säger han.
– Vill vi ha en webbsida där vi vill komma ut med information, måste vi få finansiering från något håll. Då gäller det att hitta så bra finansiering som möjligt, fortsätter han.