Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

”Falcon Alkoholfri Arena”– sanningen bakom namnet

Publicerad: 11 juni 2015, 10:02
Uppdaterad: 28 juni 2016, 09:03

Dagens Media kan berätta orsaken till att Falcon var tvingade att lägga till ordet ”alkoholfri” i Falkenbergs nya arena.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergFalcon

Nyheten om att fotbollsklubben Falkenberg FF:s nya hemmaarena ska heta ”Falcon Alkoholfri Arena” spreds snabbt efter presskonferensen under torsdagen.

Hån, skämt och vissa hyllningar har följt på sociala medier, där spridningen har varit stor.

För många är en fotbollsarena något man förknippar med starkare drycker än alkoholfri öl.

Exempelvis Dagens Nyheter rapporterar om namnet, som tillkommit via ett sponsoravtal från bryggerijätten Carlsberg står, under rubriken: ”Oväntade arenanamnet: ”Falcon alkoholfri arena”.

Det är enligt Johan Örtegren, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige, första gången en svensk arena får sitt namn av ett ölmärke.

Men den krassa sanningen är att namnet är långt från oväntat. Den svenska lagstiftningen är sträng gällande alkoholreklam. Det är därför reklamfilmer du ser i svensk tv alltid marknadsför de alkoholfria ölvarianterna.

För att få sätta sitt namn på Falkenberg FF:s arena var Falcon helt enkelt tvunget till att lägga till ordet ”alkoholfri”.

– Det stämmer. Det är samma regler som för annan marknadsföring, säger Johan Örtegren, till Dagens Media.

Ni hade inte fått sätta ert namn på arenan annars?

– Nej. Men det är ett namn vi verkligen tror på efter att ha analyserat och övervägt  noga. Alkoholfri öl är den snabbast växande kategorin för Falcon och är något som vi kommer att satsa hårt på under en längre tid.

Men arenan blir inte alkoholfri på riktigt – är inte det motsägelsefullt?

– Vi vill inte exkludera alkoholen, utan tror att den kan leva sida vid sida med alkoholfritt. Vi ser detta som ett marknadsföringsfönster för alkoholfri öl och kommer att säkerställa att detta blir den arena som har det allra största utbudet av alkoholfri öl.

Planer finns även på att inrätta en helt alkoholfri bar på arenan.

Sedan namnet presenterades har det hånats friskt i sociala medier – men också skapat stor uppmärksamhet.

– Vi kommer säkert att få utstå en hel del skämt och hån. Men vi vill få igång en diskussion om ansvarsfull konsumtion av våra produkter och förhoppningsvis tycker många att det är coolt att vi gör ett statement när de förstår att vi har ett långsiktigt engagemang för alkoholfri öl.

Sponsringsexperten Magnus Berglund tillhör dem som hyllar Falcons arenanamn.

"Falcon lyckas alltså lyfta upp alkoholreklamsdebatten med hjälp av sponsring? Teoretisk briljans i så många nivåer", skriver han på Twitter.

Till Dagens Media säger Magnus Berglund att arenan förmodligen inte kommar att kallas för "Falcon Alkoholfri Arena".

– Supportrarna kommer ju förstås mest troligt inte använda det, utan i folkmun blir det nog "bara" Falcon Arena. Men Falcon gråter nog inte över det, och lagstiftarna har ju svårt att bestämma vad folk säger - arenan heter ju trots allt Falcon Alkoholfri Arena.

Att Carlsberg har lyckats skapa buzz kring alkoholfri öl ser Magnus Berglund som en framgång.

– Utan att ha insyn i vilka mål och syften som ligger bakom beslutet tycker jag det är briljant. Ett alternativ hade varit "Festis Arena" eller något annat varumärkesnamn under Carlsberg, men då hade man missat chansen att lyfta debatten om alkohol och reklam. Genomslaget hade inte alls blivit så här bra.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CarlsbergFalcon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev