Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Experten om fotbollsvåldet: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Publicerad: 31 mars 2014, 07:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:42

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. Det säger sponsringsexperten Magnus Berglund.


Dödsmisshandeln inför helgens match mellan Djurgården och Helsingborg har chockat Sverige.

På Svensk Elitfotboll, som just nu håller på med ett varumärkesarbete tillsammans med Aegis-byrån Isobar, är man bedrövade över det som inträffat.

– Jag är chockad, bedrövad, tom och ledsen. Alla är i chock, säger Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, till Dagens Media.

Niklas Birgetz är vd på Sponsrings- och eventföreningen:

– Detta är en fruktansvärt tragisk händelse, men jag tror inte att det kommer att påverka sponsorernas intresse av svensk fotboll. I sponsorskapet ligger fokus på idrotten och de möjligheter den ger, säger han till Dagens Media.

Magnus Berglund jobbar bland annat på Aegis-byrån JJP och är expert på sponsringsfrågor. Han håller inte med, även om han inte tror att dödsmisshandeln kommer påverka någon särskild sponsor.

– Det är isåfall Svenska Spel och TV4-gruppen som är stora sponsorer och påverkas. Men jag tror inte att någon gör kopplingen från våldet till en kommersiell aktör, det känns långsökt, säger han till Dagens Media.

Däremot har det generella intresset för svensk fotboll fått sig ytterligare en törn.

– Publikintresset blir mindre och det snackas mer skit om fotbollen. Det är klart att alla negativa rubriker påverkar fotbollens varumärken. Det kommer också att påverka Djurgårdens och Helsingborgs varumärken.

Vad får det för effekter tror du?

– En effekt som man redan börjat se är att företag vill sponsra elitfotbollen men väljer att inte sponsra elitlagen.

Ett sådant exempel är elektroniktillverkaren Ricoh, som i början av mars gick in som sponsor för IFK Göteborg, Djurgårdens IF och Malmö FF.

Men istället för att sponsra elitlagen är Ricohs pengar öronmärkta till klubbarnas ungdomsprojekt.

– Det här är ett sätt för sponsorerna att komma åt storklubbarna utan att riskera att associeras med det här dåliga.

Enligt Magnus Berglund lär den här typen av sponsring växa i kölvattnet av dödsmisshandeln i Helsingborg.

– Att man går in med öronmärkta pengar kommer öka ännu mer. Man vill inte vara en sponsor till A-lagen utan vill samarbeta med klubben, föreningen och ungdomsverksamheten.

Flera klubbar är just nu ute och kampanjar för att få svenskarna att köpa säsongskort. Magnus Berglund tror inte att försäljningen kommer påverkas nämnvärt av dödsmisshandeln.

– Nej, det skiljer ganska mycket på de som slår och sparkar folk i samband med fotbollsmatcher. De är inte supporters utan en annan grupp människor. Jag skulle nästan ta gift på att de som gjorde det här i Helsingborg inte ens hade biljetter till matchen, säger han och fortsätter:

– Men eftersom att man verkar i fotbollens kläder har det här blivit en fotbollsfråga istället för en samhällsfråga som det borde vara.

LÄS OCKSÅ:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.