onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Event 2011:s medieraket

Publicerad: 16 februari 2012, 13:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Event var förra årets medieraket, trots ett lugnt evenemangsår. Tobias Hedström, chefsanalytiker på IRM, berättar varför.


RL

Rebecka Lindberg


– Det kostar väldigt mycket att nå en person, men man har möjlighet att se till att personen förstått budskapet, säger Tobias Hedström.

Event ökade med nästan 25 procent från 2010 till i fjol. Snittet för reklammarknaden i stort var samtidigt 4,2 procent.

– Event är en kategori som svänger väldigt mycket. Det blir aldrig som man tror, säger Tobias Hedström.

När det varit mycket sport och andra stora händelser brukar det synas snabbt i eventinvesteringarna,

– Men 2011 var ett ganska lugnt år, säger Tobias Hedström.

Summan som lades på event går att likställa med annonsering i storstadspressen, ungefär 3 miljarder kronor. Vad event ger för effekt är dock svårt att svara på, säger han. Tobias Hedström har inte hittat någon bra oberoende analys.

– Men alla är överens om att de får något tillbaka för investeringarna, säger han.

En viktig fördel med event är det personliga mötet och möjligheten att föra en aktiv dialog.

– Man får möjlighet att se att kunderna har förstått budskapet, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev