Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

”Evenemangsindustrin är en tillväxtmotor”

Publicerad: 5 Januari 2011, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Sponsrings- och eventföreningen vill få fler stora internationella event till Sverige, och vill också att all sponsring ska vara avdragsgillt.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings- och eventföreningen

Dagensmedia.se frågar branschorganisationerna om deras viktigaste frågor för 2011. Sponsrings- och eventföreningen har två frågor de tycker är viktiga att driva i år.

– Vi fortsätter att driva frågan om vilka resurser regeringen tänker lägga och hur man ska samordna insatserna för att få stora internationella evenemang till Sverige. Evenemangsindustrin är en tillväxtmotor för hela landet och trots detta är upplevelseindustrin förvånansvärt oprioriterad politiskt, säger Maria Guggenberger, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

Organisationen arbetar också för att alla kommunikationskanaler ska ha samma värde och samma villkor.

– En annan prioriterad fråga är att all sponsring ska vara avdragsgill. Det är kommunikationskanalens värde för sponsorn som ska avgöra och den ska bedömas på lika villkor oavsett om det gäller sponsring av kultur, idrott, underhållning eller humanitära organisationer.

För att lyckas med frågorna jobbar organisationen för att de ska komma upp på agendan i de olika partierna. Detta gör man genom lobbyarbete och seminarier i utbildande syfte. Utöver det blir det debatt i medierna, och man vill också hitta samarbeten med andra organisationer som har liknande mål.

Avdragsrätten för sponsring är ingen ny fråga, Sponsrings- och eventföreningen har drivit arbetet sedan länge.

– Dessa frågor är något vi jobbar med kontinuerligt, arbetet har pågått i flera år och vi hoppas såklart på ett genombrott.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev