Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Electrolux levererar "hemlig ingrediens" med food truck

Publicerad: 10 Mars 2015, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Electrolux framgångsrika Secret Ingredient-kampanj ska levereras till svenskarna med food trucks.


Lars Hygrell, marknadschef på Electrolux, berättar under Stora Annonsördagen om kampanjen "Secret Ingredient" som är på väg till Sverige.

Grundidén är att stjärnkockar berättar om sin "hemliga ingrediens" på ett sätt som inspirerar matlagningsentusiasten att prova nya saker hemma.

Kampanjen har gått i flera länder och vuxit till en hel interaktiv plattform för inspiration och matlagningstips. Filmerna har sammanlagt redan 7,4 miljoner visningar på Youtube.

– Vi ville slå mynt av det vi har på den professionella sidan, men så fort vi använde "professionell" i våra kampanjer märkte vi att det var lite avskräckande för kunderna utanför proffsköken, säger han.

Han berättar att företaget under 2013 släppte strategin att göra all reklam på traditionellt sätt och att 45 procent av reklambudgeten nu går till digital marknadsföring.

"Secret Ingredient" var det första stora steget i den nya riktningen.

Lars Hygrell berättar att i stort sett allt content och alla större strategier styrs centralt från huvudkontoret i Stockholm, men att varje lokal avdelning får skräddarsy den lokala kampanjen för den egna marknaden.

– I Sverige kommer vi till exempel använda oss av food trucks som ska bära budskapet. De finns redan några som står färdig att rulla ut, vi väntar bara på rätt väder.

I "Secret Ingredient" har även stora matlagningsevent anordnats och företaget har mött sina kunder på mässor.

– Kampanjen har gått väldigt bra i andra länder och nått fram med stor bredd, säger Lars Hygrell.

Electrolux gör "Secret Ingredient" bland annat tillsammans med contentbyrån Content Innovation.

Här är svenska " Secret Ingredient".

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.