Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Design Passion – arrangörernas andra blåsning på två år

Publicerad: 3 September 2009, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Arkitektutställningen Design Passion har skulder på knappt 9 miljoner kronor och har krävts i konkurs av två leverantörer. Det är dock inte första gången som arrangörerna blåser sina partners.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat har bolaget bakom designutställningen Design Passion stora ekonomiska problem. Trots att företaget saknat kapital har man dock fortsatt att driva igenom projektet, och låtit leverantörerna stå för kalaset. Skulderna uppgår till runt 8,7 miljoner kronor.

Arrangören Lotti Ander har testat Design Passions koncept tidigare, under namnet Casa Cor. Och då, precis som nu, fick leverantörerna förgäves vänta på betalning.

Det började dock bra. Casa Cor slog upp sina portar på Engelbrektsgatan 1 i Stockholm hösten 2007. Projektet välsignades av kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp), som inviger Casa Cor.

Företag som Alcro, Sony, Audi och Electrolux hoppade på tåget som sponsorer. Pr-arbetet hade varit massivt och enligt en artikel på Dagensmedia.se hade man i juli – två månader före premiärer – blivit omskrivna i 20 artiklar. Därefter drogs en reklamkampanj igång, i print, tv och radio för att ytterligare öka intresset för Casa Cor.

Men leverantörerna fick inte betalt för sina fakturor. Och ett år senare försattes bolagen bakom Casa Cor i konkurs.

Bouppdelningen visar att Casa Cors bolag hade skulder på 835.000 kronor, till fem olika företag. Casa Cors tillgångar var endast 203.564 kronor, enligt tingsrättens handlingar.

Casa Cors bokslut, som sträcker sig från februari 2007 till april 2008, visar att mässan drog in drygt 7 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på en dryg halv miljon.

Electrolux var en av Casa Cors sponsorer. Trots fiaskot valde bolaget att även sponsra Design Passion. Martin Hedström, nordisk marknadsdirektör på Electrolux, berättar:

– Vi var halvnöjda med organisatörerna efter Casa Cor. Men vi gillade det vi såg när de presenterade Design Passion. Framför allt den mediaexponering vi skulle få och den trafik som skulle drivas till utställningen, säger han.

Hur ser ni på samarbetet nu?

– Helst vill vi inte synas alls i det här sammanhanget, vi ser det som ett misslyckande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.