Event/sponsring
De vann Svenska Designpriset 2014
Publicerad: 2 oktober 2014, 18:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:27
Dagens Nyheter och Spoon prisas dubbelt.
Under torsdagskvällen avgjordes Svenska Designpriset 2014. Prisutdelningen skedde på Moderna Museet i Stockholm.
Tävlingen, som arrangeras av Batteri Kommunikation, är uppdelad i kategorierna Print, Webb, Device, Bild, Event och Produkt – med vardera kategorier och underkategorier.
Totalt handlar det om 25 olika tävlingskategorier samt Juryns pris och Årets Våghals.
Svenska Designpriset har som målsättning att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Vinnarna får möjlighet att använda Svenska Designprisets symbol i sin marknadsföring.
I år skickades 418 bidrag in, 209 nominerades till omröstning. Utöver juryn har allänheten deltagit i omröstningen. Totalt har 42 105 röster från allmänheten kommit in.
I kategorin "Redaktionell Print – Dagstidning" tar Dagens Nyheter både guldet och silvret.
Även contentbyrån Spoon prisas dubbelt – silver i "Information Print – Årsredovisning" för "The heat is on", där If var kund. Guldet där går till Hallvarsson & Halvarsson för deras arbete med Pandox årsredovisning.
Spoon vinner även silver i kategorin "Rörlig bild/film", för Volvo Trucks. Vinnare där är kampanjen "Be a man", som Volontaire gjorde åt Kommunal, där ordförande Annelie Nordström klär ut sig till man för att peka på orättvisor mellan könen.
I kategorin "Identitet - Förpackning" vinner Scandinavian Design Group för arbetet med Blossa 2013.
***
I spalten till höger redovisas vinnarna inklusive poängen till de andra nominerade bidragen, samt hur totaltpoängen fördelades från juryn respktive "folket röst". Här nedan är en sammanfattning av alla vinnarna:
1Aa Redaktionell Print – Dagstidning
Guld: DN Kultur
Silver: Dagens Nyheter
1Ab Redaktionell Print – Bok
Guld: Lars Wallin Jewelry, Cj Creative
Silver: Fotografi i Sverige, Bokförlaget Arena
1Ac Redaktionell Print – Magasin
Guld: Please Copy Me
Silver: Magasin Höga Kusten
1Ad Redaktionell Print – Kundtidning
Guld: Save the Date, TT Nyhetsbyrån
Silver: Kvarteret, Guts & Glory
1Ae Redaktionell Print – Personal/medlemstidning
Guld: Legend, Appelberg
Silver: Nöjesguiden
2Aa Information Print
Guld: Operan 2014-2015, Stockholm Graphics
Silver: OBH Nordica, Wonderleap & Eight
2Ab Information Digital
Guld: Visit Stockholm, Creuna
Silver: Dansa i neon, Le Bureau
2Ba Information Print – Årsredovisning
Guld: Pandox, Hallvarsson & Halvarsson
Silver: IF – The heat is on, Spoon
2Bb Information Digital - Årsredovisning
Guld: Collector, DDB Göteborg
Silver: Intellecta
3A Identitet – Grafisk identitet
Guld: ICA, Designkontoret Silver & ICA Reklam
Silver: Sågverket, SE IDEA
3B Identitet - Förpackning
Guld: Blossa 2013, Scandinavian Design Group
Silver: Our/Vodka, Great Works
3C Identitet - Produktdesign
Guld: Absolut Exposure, Happytear
Silver: Pause Speaker Card, Åkestam Holst
3D Identitet - Digital
Guld: Malmö SymfoniOrkester, Resultify
Silver: Restaurang Nook, Sunny at Sea
4A Reklam - Print
Guld: Stig Jobs, KING
Silver: Byt lön, Volontaire
4B Reklam - Digital
Guld: En kuverthistoria, Mecka
Silver: Röda korset Gåvoshop, Panagora Room
5A Device - Smarttelefon
Guld: AVICII, Hello There
Silver: Sveriges Radio Play, Doberman
5B Device - Läsplatta
Guld: ICA Handla, ICA
Silver: Kungliga Operan, Stockholm Graphics
6A Foto och illustration
Guld: Trollkarlen från Glada Hudik, Linkin
Silver: Looks, guts and jumping, Club Tartan
6B Rörlig bild/film
Guld: BE a MAN, Volontaire
Silver: Volvo Trucks, Spoon Publishing
7A Event
Guld: Korv for Likes, Projector
Silver: Jernhusen Invigning, Wow by Rewir
Årets våghals: Läkare utan gränser, Anders Birgersson Produktion
Juryns pris: Operan 2014-2015, Stockholm Graphics
Vinnarna
Juryn
Dick Ander – Art Director - Ordförande
Bo Bergström – Creative Director
Torbjörn Eriksson – Creative Director
Anna Romson – Art director
Barbro Rydén – Grafisk formgivare
Andrea Rosengren - Designchef Spotify
Malin Ströman - SVT
Judith Wolst - Digital strateg