Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

De lanserar influencer-festival

Festivalen Iconfest ska inspirera både allmänheten och branschen kring hur influencer marketing fungerar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 27 November 2017, 13:10
Uppdaterad: 27 November 2017, 13:15

Ämnen i artikeln:

TournInfluencer marketing

Syftet med Inconfest är att inspirera både allmänheten och branschen kring hur influencer marketing fungerar, genom seminarier, utbildningar, aktiviteter och workshops.

Influencer-festivalen Iconfest som äger rum på Stockholmsmässan den 5 maj, beskrivs som ett event där influencers, artister och gamers samlas under ett och samma tak.

Syftet är att inspirera både allmänheten och branschen kring hur influencer marketing fungerar, genom seminarier, utbildningar, aktiviteter och workshops. Dessutom utlovas överraskningar i form av internationella gäster.  

Iconfest arrangeras av Tourn International, Starberger Group och Stockholmsmässan, medan King Street Media och Occasion har fått uppdraget att ta in sponsorer och samarbetspartners.

Samtliga branschorganisationer och influencernätverk ska erbjudas samarbete med Iconfest  och klara, utöver några välkända influencers, är redan IAB, MIS (Marknadsföreningen i Stockholm), Stockholms Handelskammare, Iconic, Orlando John och Startup Stockholm.

– Vi såg ett behov och en arena ur ett större perspektiv för influencers betydelse i framtiden. Vi estimerar att nå ut med Iconfest till flera miljoner i räckvidd under dessa 24 timmar, säger Josephine Charpentier, vice vd för Starberger Group, i ett pressmeddelande.

Eftersom influencers interagerar mycket med allmänheten handlar även festivalen om just detta. I samband med festivalen kommer nämligen Iconfest Awards att arrangeras – där folket får rösta fram Sveriges bästa influencers via en digital plattform.

Omröstningen kontrolleras av en oberoende jury, alltså inga utvalda profiler – alla kan vara med och delta i de kategorier som finns.

– Vi värdesätter transparens och en ärlig chans för alla Sveriges influencers att tävla om att koras till Sveriges främsta och mest inflytelserika influencers. Därför tar vi fram en plattform som möjliggör detta och öppet granskas av tredje part för att garantera och lyfta fram att alla får vara med. Idag blir influencers en viktigare del i allt från företagens till fansens liv, säger Rosanna Thun, vice vd för Tourn International, i pressmeddelandet.

Ämnen i artikeln:

TournInfluencer marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.