Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

De köper OS i MTG

Dagens Media kan avslöja vilka fyra varumärken som betalar 5,5 miljoner kronor vardera för att synas i de första kommersiella OS-sändningarna någonsin i Sverige.


Publicerad 2013-10-09 10:42
Uppdaterad 2015-12-06 12:57

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:

Nyheten slog ner som en bomb i mitten av juni 2011.

MTG hade – som första kommersiella tv-hus – lagt beslag på de exklusiva sändningsrättigheterna till de olympiska spelen. En rättighet som tillhört SVT sedan 1960-talet ska nu rullas ut i kommersiell tv under 2014 och 2016.

Enligt uppgift till Dagens Media har MTG precis sålt slut på alla sponsorskap kring OS i Sotji.

Om sponsorerna har betalat enligt MTG:s officiella prislista, så har mediehuset dragit in totalt 33,8 miljoner kronor enbart på sponsringsförsäljningen kring OS.

Dagens Media kan också avslöja vilka fyra varumärken som har lagt beslag på huvudsponsorskapen – och därmed betalar 5,5 miljoner kronor var för den mest omfattande och exklusiva exponeringen.

De är elektronikföretaget Samsung, dagligvarujätten Procter & Gamble, snabbmatskedjan McDonalds och mejerijätten Arla.

IOK:s internationella sponsorer, som alltså sponsrar OS på global basis, har haft förtur till huvudsponsorskapen i de svenska sändningarna.

McDonalds vill dock inte kommentera uppgiften om att företaget har köpt plats även i de svenska sändningarna.

– Jag kan i nuläget varken bekräfta eller förneka det, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonalds Sverige, och fortsätter:

– Vi tittar just nu på vår totala mediebudget för helåret 2014, och vi har många diskussioner om vad vi ska göra.

Även Samsung lägger locket på.

”Angående din fråga om ett eventuellt medieköp så måste vi tyvärr meddela att vi med anledning av att vi för tillfället är mitt uppe i pågående planering av vår lokala aktivering av Samsungs globala OS-sponsorskap inte kan gå närmare in på hur den aktiveringen kommer att se ut”, skriver Samsungs kommunikationschef Malin Rönnmark till Dagens Media.

Arla väljer dock att bekräfta sin OS-affär.

– Ja, det stämmer, säger Niklas Larsson, varumärkesansvarig för mjölk på Arla Foods.

Varför gör ni den här investeringen?

– Det korta svaret är att det är en del av vår satsning på mjölk som naturens egen sportdryck. Vi samarbetar sedan en tid tillbaka med SOK, och då föll det sig naturligt att kliva in och vara med i det här medietillfället också.

Hur långt har ni kommit i OS-förberedelserna?

– Vi jobbar redan nu i media, i tv och print, och med vår egen kanal, förpackningen. Vi har även kört utomhus och kommer att göra det igen i vecka 42. Dessutom jobbar vi online med appen Idrottshjältar, som är ett sätt att få folk att röra på sig.

– Det här fortsätter under 2014, där vi under OS-sändningarna går in och sponsrar som en del av den här kampanjen.

Betalar ni de 5,5 miljoner kronor som MTG kräver för sponsorskapet?

– Det kan jag inte uttala mig om, jag vet inte ens om jag får uttala mig om avtalet.

Hur känns det då att sponsra OS?

– Det känns bra. Vi ser det här som en klok medieinvestering, säger Niklas Larsson.

LÄS OCKSÅ KOMMENTARERNA AV MTG:S FÖRSÄLJNINGSDIREKTÖR:

 

SÅ BLIR OS I MTG

• Arrangeras i Sotji, Ryssland, 6-23 februari 2014.

• MTG ska sända 1300 timmar från OS, vilket enligt MTG är nytt svenskt rekord.

• Det bästa – medaljstrider, svenskhoppen, invigningen och avslutningen – ska sändas i MTG:s breda fri-tv-kanaler, TV3, TV6, TV8 och TV10. MTG erbjuder också sändningar i Viasats sportkanaler, i streamingstjänsten Viaplay samt på Viasatsport.se/OS.

• MTG får en högre räckvidd än någonsin. Under vinter-OS i Vancouver 2010 såg 7,8 miljoner svenskar minst fem minuter av OS-sändningarna.

• Några av MTG:s OS-profiler är längdexperten Per Elofsson, Ola Wenström, Carolina Klüft, Anja Pärson och Anette Norberg.

• MTG säljer huvudsponsorskap till fyra sponsorer, som vardera betalar 5,5 miljoner kronor. IOK:s internationella sponsorer har förtur till platserna i de svenska sändningarna.

• Utöver de fyra huvudsponsorskapen säljs sponsorskap av tre separata sporter i OS-utbudet: ishockey, längd/skidskytte och alpint. Priserna varierar från 950 000 kronor till 2,5 miljoner kronor.

• Reklamspotarna säljs enligt en run by station-princip, vilket innebär att MTG väljer var de placeras ut i sändningarna. Den enda sporten där annonsörerna kan köpa en specifik placering blir i hockeyn.

• Årsavtalskunderna får rabatt på sina spotköp, 5-15 procent beroende på hur stora kunder de är. Även nya MTG-kunder får rabatt, liksom de som väljer att lägga alla sina tv-pengar i MTG:s kanaler.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.