Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

De har chans att vinna i Inhousegalan

Publicerad: 5 Oktober 2017, 05:30
Uppdaterad: 5 Oktober 2017, 06:57

Bild 1/2  Jan Ringsö, vd på Reaktion och en av jurymedlemmarna.

Jan Ringsö, vd på Reaktion, var en av jurymedlemmarna i Inhousegalan som äger rum ikväll på Berns. "Jag tycker att det är jätteviktigt att premiera den här sidan av branschen", säger han.


Ämnen i artikeln:

InhouseDagens Media

Idag torsdag 5 oktober avgörs årets Inhousegala på Berns i Stockholm. Tävlingen arrangeras av Dagens Media, och uppmärksammar den reklam som produceras internt på Sveriges marknads- och inhouseavdelningar.

Inhouse är därför inte bara Sveriges första, utan också enda reklamtävling som garanterat inte kommer vinnas av en reklambyrå.

Av 142 inskickade bidrag har juryn valt ut 40 bidrag som nominerats i sju olika kategorier – se alla nomineringar i listan här nedan.

Jan Ringsö, vd på Reaktion, var en av jurymedlemmarna.

– Det är alltid lite svårt att sitta i jurygrupper. Man vet ju att det ligger mycket slit och möda bakom bidragen, så det vill till att man som jury verkligen lägger manken till och utvärderar bidragen ordentligt, och ser till att alla blir bedöma på rätt sätt. På så vis är det en utmaning – å andra sidan är det också väldigt roligt.

Hur skulle du säga att nivån var på bidragen?

– Jag kan ju inte jämföra med tidigare år, men jag tyckte att bidragen låg på en väldigt bra nivå. Men sedan så är lite som i de flesta reklamtävlingar – jag har varit med i juryarbeten i både internationella och nationella tävlingar – att det finns inslag som inte håller riktigt samma höga nivå.

Varför behövs en tävling som prisar inhouseavdelningar?

– Ju mer man tänker på det, desto mer lägger man märket till hur mycket inhousebyråer som faktiskt finns. Speciellt eftersom vissa inte själva definierar sig som just byråer, utan bara ser sig som en avdelning på företaget som tar fram reklam. Men jag tycker att det är jätteviktigt att premiera den här sidan av branschen och visa marknaden hur mycket duktiga människor som faktiskt sitter och gör bra reklam inhouse.

Är inhouse en växande trend?

– Ja, jag skulle vilja säga att inhouse till och med är en trend som är här för att stanna. Framför allt i dagens medielandskap, då det är viktigt att vara närvarande i massor av olika digitala kanaler samtidigt. Däremot är det alltid viktigt att jobba med inspiration utifrån, så att man inte riskerar att bli hemmablind.

Har du någon egen favorit bland året nomineringar?

– Jag känner att det inte riktigt är läge att gå in på det nu inför galan, men jag har absolut mina favoriter.

Dagens Medias kommer att vara på plats under galakvällen och rapportera löpande på sajten om alla vinnare.

Här är alla nominerade:

 

Årets Rookie       Lenore Johansson Telge Robyn Belak Detectify Christian Vikström Telia                 Bästa trycksak       Magboken Apoteket Vingsvärld Ving Anual Review RaySearch Laboratories Receptkort ICA Inspelet ICA Kurskatalogen Vindelns Folkhögskola             Bästa Expo       STHLM CA Oatly Pride 2016 King Exhibition Booth RaySearch Laboratories Gammaldags Hafvredryck Oatly Metro Music Cage Metro Coca-Cola Store Parks and Resorts Scandinavia Telia Digitala Hemmet Telia     Bästa Kampanj       Kent Sony Music Metro Music Metro Bw3 King Metro Förklarar Metro Göteborgs-Posten Stampen Media Stjärnhästarna ATG Gammaldags-kampanj Oatly

 

 

  Årets inhouseavdelning       King   Ving   Metro   Sony Music   Stadium   Telia   Swedish Match               Bästa DR       Black Friday AB Sappa Oatfinder Oatly All kärlek är bra ICA         Bästa digitala aktivitet       Bröstskolan Cancerfonden Kentipedia Sony Music Misslyckandepodden Metro Hur långt når Alfons? Malmö stadsbibliotek, Malmö stad Shake that taco ICA 360- Åktur i Twister Gröna Lund Oatfinder Oatly

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

InhouseDagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev