Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

"Data artist" – den nya heta kompetensen

Publicerad: 10 Mars 2015, 09:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Marknadsavdelningens största brist är digital kompetens. Det visar en studie byggd på 100 intervjuade marknadschefer.


Stora Annonsördagens tema handlar i år om framtiden för marknadscheferna och deras avdelningar. Det digitala skiftet är en av de stora utmaningarna.

En studie gjord genom djupintervjuer med 100 marknadschefer avslöjar att de viktigaste tipsen är att bygga organisationen på bredden och säkra rätt digital kompetens inne på marknadsavdelningen.

Det är företaget Inhouse tillsammans med managementbolaget Cartina som har gjort undersökningen. Aje Stenbeck, affärsområdeschef på Inhouse, Erik Andersch, partner på Inhouse och Magnus Dahlbäck från Cartina, presenterade sina fynd i en paneldiskussion.

– Det är bra att kunna släppa loss ett gäng i organisationen som fungerar tvärfunktionellt mellan olika avdelningar. Man måste se över vilken kompetens som behövs för att lyckas med detta, säger Erik Andersch.

Aje Stenbeck:

– Ja, det är viktigt att bygga broar mellan marknad och it. Det här är en ny term, men vad vi behöver är "data artists", säger han.

Termen syftar på en person som klarar av att hantera hård data, förstår marknad och samtidigt jobbar kreativt.

Av undersökningen kan man förstå att de företag som har en särskild enhet, dedikerad till att verka mellan marknads- och it-avdelning, har hittat ett bra sätt att arbeta med de nya kraven från den digitala marknaden.

– Den digitala kompetensen måste helt enkelt in på marknadsavdelningen, säger Aje Stenbeck.

Undersökningen blev också en spaning bland nya funktioner och titlar som tillkommit på olika företag i omställningen mot fler digitala tjänster och mer digital marknadsföring.

Utöver "digital artist" dök till exempel även "CDO" och "CMTO" upp. Termerna kanske är bekanta för vissa, men för er som inte vet betyder CDO Chief Digital Officer och CMTO Chief Marketing Technology Officer.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.