Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Därför ökar sponsring och event

Publicerad: 24 April 2013, 10:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen, om varför sponsring och event står sig bra när medieköpen minskar.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings- och eventföreningen

2012 var året då sponsring och event ökade i omsättning, samtidigt som reklammarknadens omsättning minskade. Detta är något som Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen, är mycket glad över.

– Jag tycker att det är fantastiskt roligt. Jag är helt övertygad om att event och sponsring är det nya sättet att möta framtida kunder. När i stort sätt allt annat haft en negativ nedgång så ökar fortfarande vår del.

Varför går det uppåt för sponsring och event och nedåt för traditionell reklam?

– Jag tror att behovet att träffas och skapa kundrelationer ökar. Ett konstant mediebrus gör att utmaningen att synas blir större. Att möta människor och beröra deras intressen genom aktiviteter är ett bra sätt att slå igenom, säger Niklas Birgetz och fortsätter:

– Jag tror inte att man ska överge traditionell marknadsföring, men om man kombinerar det med event och sponsring blir man mer heltäckande. Man måste komplettera med något som berör människors passioner.

Vad gör att event och sponsring står sig starkt trots att konjunkturen viker?

Jag tror att eventbyråerna har blivit duktigare på att utvärdera events så att de kan påvisa effekten av det. Man har alltid varit duktig på att mäta effekten av traditionell reklam, men när det nu finns bra mätmetoder för event kan man fortsätta bygga affärer.

Vad tror du om 2013?

– Sociala medier har blivit allt viktigare för sponsring-och eventbyråer, nu kan man få en enorm viral spridning. Sociala medier fortsätter att öka och jag tror att sponsring-och eventbranschen kommer gå hand i hand med den ökningen, vilket gör att det kommer gå fortsatt bra för oss, säger an och fortsätter:

– Jag hoppas att fler företag flyttar över reklampengar till eventmarknadsföring och sponsring. Köpare blir allt mer medvetna om vilka företag de väljer att göra affärer med och engagera sig i.

Eventmarknadsföring ökade med 4,1 procent 2012 jämfört med året innan, vilket motsvarade 3,8 miljarder. Sponsring ökade med 4,3 procent, vilket motsvarande 6 miljarder. Den totala omsättningen uppgick till knappt 10 miljarder.

Frida Wickberg


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.