Event/sponsring
Compeed blev Europamästare – i tävlingen Sverige ratade
Publicerad: 23 november 2011, 11:25
Igår delades European Sponsorship Awards ut vid en gala i Amsterdam. Priset i kategorin för multinationella kampanjer gick till Compeed för sitt sponsorskap av ATP-touren. "Sverige hävdar sig väl i konkurrensen", säger Maria Guggenberger, vd för Sponsrings- och Eventföreningen.
JT
Johan Thorén
European Sponsorship Awards delades ut inför runt 150 personer ur den europeiska sponsringsbranschen. I år saknades svenska bidrag bland nomineringarna som kom in från tio länder.
- I år har vi inte haft något intresse från svenska byråer att skicka in bidrag, vilket är synd för när man tittar på de vinnande casen skulle vi hävda oss väl i konkurrensen, säger Maria Guggenberger, vd för Sponsrings & Eventföreningen, till dagensmedia.se som var på plats vid prisceremonin.
Hon fortsätter:
– Sverige ligger långt framme när det gäller att skapa koncept runt sponsorskapen och integrera det i övriga kanaler.
I kategorin ”Multi National Campaign” tävlar de största sponsorskapen och juryn ansåg att Compeeds aktivering av ATP-touren var vinnaren i konkurrens med Alltech engagemang i FEI World Equestrian Games 2010, Avivas koncept ”National Theatre Live” samt Heinekens globala sponsorskap av Uefa Champions League.
Här följer vinnarna i samtliga kategorier:
Business to Business Aviva Premiership Rugby
Business to Community Barclays Cycle Hire
Business to Community – (Low Budget) UniCredit – ”Pass it On”
Business to Consumer Telefónica Ireland Ltd – The 02 Dublin
Business to Consumer – MediaNintendo Telegraph Partnership
Business to Consumer (Low budget) Arla Foods – ”Kids Closer to Nature”
Business to EmployeeThe McDonald Cup
Rightsholder Award- The Lawn Tennis Association
Multi National Campaign Compeed - ATP Tour.
European Sponsorship Award delades ut i samband med konferensen Future Sponsorship som arrangeras av ESA – European Sponsorship Association.